Tuesday, July 21, 2009

♦ era berbeza dalam hidupku part VII

the transition era
period: 2008-2009

i got a place kat IMU..alhamdulillah..hadiah yg amat berharga bg aku yg mcm da ilang arah mase tu. mcm miracle ble tbe2 IMU baru launch dentistry dan aku mnjadi 1st batch kat situ.dan masih ade peluang utk fly..tp mase tu aku xkira dah fly ke x..yg penting aku dpt sambung blaja..begitu berharganya ilmu..b4 dis aku study utk fly..tp lpas xdpt tempat,frust menonggeng...ble indon dan india mcm xmo aku gk, lagila aku cam losing hope. msia pun cm amat tipis peluang utk sambung blaja..aku ingt nk tukar course je..mase tu barula appreciate peluang utk mencari ilmu..selama ni xde mslh pn nk smbung blaja..dpt offer bertimbun..tp ble dah mcm ni, baru sedar..baru tau SPM tu org da xpndg dh..

i broke up mase ni..dugaan plg besar jugakla..unexpected..sbb a day before aku baru reject seorang lelaki yg aku da mcm tersangkut gk la, demi nk stay ngn my bf..pnat2 aku reject mamat tu, bf aku plak reject aku.mane x sakit. xkesahla. yang penting aku bersyukur gk itu mnjadi penamat zaman couple aku. bersumpah xkn terlibat lagi. serik tu 1% je..99% lg ialah sbb kesedaran yg aku dpt since 2007 lg..iaitu budaya couple yg xde dlm islam. budaya couple yg merosakkan.budaya couple yg dimulakan barat.budaya couple yg menghampiri zina. aku percaya sume alasan yg tidak membolehkn seseorang muslim itu bercouple. sejak august 2007 lg aku da sedar n percaya cuma rase syg nk lepaskn bf aku..maka akhirnye Allah tlg aku..aku rse da bjuta kali aku cite bnda ni.lets move on..

study aku walaupun 1st sem, mcm hape je..sbb mase tu tgah sebok bersedih. tp masuk sem 2, aku kumpul blk sume kekuatan. sbb kalo xpass,kna resit.kalo xpass resit, kna tendang. kalo kna tendang abes mase dpn aku..kna jwb ngn jpa lg..kna byr blk jpa lagi..masalah2..aku mase tu expect aku akn resit la..aku mmg nk resit pn sbb aku rse cm xpuas study dgn gaya kelam kabut tu. dgn sylibus yg maha banyak, rase cm mustahil utk pass bg org yg da bazirkan satu sem cm aku ni. aku study stakat yg termampu la. bayangkan study sket,aku akn msuk bilik utk nangis..nangis krn masih bersedih..nangis krn memikirkn mase dpn aku..nangis krn rase stress yg melampau..tp mase tu jugak aku byk merapatkn dri ngn tuhan..tula sumber kekuatan aku.

demi nak mndekatkn dri ngn Allah,selain solat dan doa byk2, aku gk byk beli buku, byk baca artikel keagamaan, join mjlis agama, n dekatkn dri ngn org2 yg kuat agama.mmg menenangkan hati..kumpul ilmu agama byk2..dan akhirnye aku ready utk mengadakan satu turning point in my life. kembali meluruskan kiblat hidup. renew niat. recharge iman.BERUBAH.BERHIJRAH.

now its 2009, masih lagi dlm transition era..rasenye aku blom lg jadi muslimah sejati..xtau ble aku baru 100% muslimah seperti aisyah,fatimah mahupun khadijah..aku x set ble aku harus jadi muslimah sejati. nanti kalo wat aim tu, rase cm sumting wrong je. aku cuma truskan mendalami ilmu dlm agama tercinta ni..yang samapi mati pun xkn habis ditimba..sampai mati pun mungkin aku x sempat jadi the real muslimah..tp kan usaha yg dipandang Allah, bukan hasilnya..walaupun susah nak berubah, kena berusaha jugak. kita bukan dilahirkan maksum..tp kita jugak bukan dilahirkan kafir..

paling aku rase byk berubah ialah aku dah bukan rebellious lg..haha..kalo compare ngn dulu,rase cm nak bunuh2 je..dan aku smakin syg family. kalo cuti,rase nk dok umah je..kalo dlu rase nk kua je..skrg ni kalo weekend je,asyik nk blk umah. betul la kata org, jarak mendekatkan kita dgn org yg tersayang..xsemua kes la..dlm bercouple, jarak menjarakkan lg hubungan dan meningkatkan lg peluang utk berlaku kecurangan.haha..yeke?

well, inilah kisah hidupku..wah siap bografi aku akhirnye..xde keje wat biografi sendri..haha..xpela..leh jd panduan utk dri sendiri mahupun org lain..org yg melupakan sejarah adalah org yg paling rugi. tp org yg xbelajar daripada sejarah lagilah rugi. so jadikan sejarah hidup kita ni mcm reminder utk dri sndri..ade bnda yg perlu dilupa.ade bnda yg perlu diingt.. aku blom mkn byk garam lg dlm hidup ni..still hijau lagi dlm bidang kehidupan.pengalaman pn xsebanyak org tua. tp itulah..nilah sejarah aku yg mnjadi harta berharga buat aku. kena hargai walaupun di usia muda. betul x?

ok dah la..nanti makin banyak karutan..

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~