Tuesday, July 21, 2009

♦ era berbeza dalam hidupku part VI

era percintaan

period: 2006-2007

i made a promise to reiza, spanjang cuti tunggu result SPM, aku nak bercinta puas2..

i moved to Nilai at the end of 2005. berpisah dengan kawan2 termasuk my guy best friend ittew. and a day before pindah, that guy called me n confessed to me.

semasa di nilai, aku selalu pinjam handphone mak utk contact dgn lelaki itu. sguh terer aku cover sampai mak aku xprasan.xtaula,maybe dia prasan tp dia wat dunnow je.umah lom ade line tepon lg..mak bengang asyik berkongsi phone dgn aku, maka abah pn blikan nset kat aku di akhir january.sepanjang 6 bulan aku cuti, keje aku bermesej,bergayut,berdating,habiskan duit mak bapak.aku nak keje tp abah xbagi memandangkan kami baru pindah so agk xfamiliar ngn surrounding kat situ. maka tiap2 bulan abah bg duit blanja kt aku.kwn2 lain susah payah keje dpt duit.aku sng je dpt duit dgn hanya goyang kaki..maka aku jadi cm kejutan budaya, keluar shoping sehari je bleh habis 200. duit abah gk yg habis..dah la dia yg hantar aku keluar KL twice a month.

i became closer ngn my parents gak..bcoz aku malu r bf aku anak mak..tp aku plak jauh ngn parents...maka aku pn merapatkn jurang itu kembali..lebih rapat ble aku bgtau parents aku psl rltnship aku ngn bf aku...mak ckp dia xsuke sbnrnye.katanya x elok..dia ckp lembut2 la..then dia kata kalo nk truskn gak,jaga diri..jgn dating2 selalu..kdg2 aku bgtau mak dlu b4 dating.mmg kena bebel habis2an then dia bg tp sruh balik awal. bnda tula yg merapatkan kami sket2..like i said, mak aku agk sporting dlm hal ini..walaupun dia bg kelonggaran, tp aku tau msti dia slalu doa supaya aku dijauhkan drpd bnda2 maksiat ni..maka sbb tu la kot aku jd cmni skrg. mase aku couple sblm ni kn aku pnah ckp mak aku xmembantah...aku dpt rse sume tu cm strategi dia..untuk bg aku blajar sesuatu..and dia plak bg nasihat dan doakan aku..dia xcondemn habis2an..dan x menghalang aku totally drpd couple..mungkin sbb dia tau aku ni rebellious..kalau dihalang mungkin jd lebih teruk. lg2 dlm hal bercinta ni..so now i am glad telah jumpe jalan lurus.thanx mak =) ..nak jadi spt mak, xpernah bercinta.terus kawen je..tp aku da pnah bcinta..wuu...wat cacat rekod je..

and di zaman ni aku tlah wat agk stupid decision when i got an offer by petronas utk course petrol engineering...dipanggil utk educamp+interview actly. tp hari educamp tu clash ngn anugerah kecemerlangan skola aku.memandangkan aku rase da lme xjumpe lelaki itu, maka ni la pluang aku nk jumpe dia memandangkan dia pn amik award. so i decided to reject the offer.my parents geram la..tp aku ckp,'dhuha xminat pn engineering'.masalahnye aku sndri yg apply course tu.huhu..sbb aku cm agk kofiden utk dpt matrix,maka aku berani tolak tawaran. n mase tu pun bru lepas interview jpa.so ade konfiden la.

then aku dpt ofer jpa(dentistry),matrix(hayat,KMJ) n ipta(praijazah sains,uitm). aku hampir2 wat stupid decision lg ble aku decided nak tolak jpa n proceed uitm or matrix.the reason was my bf mase tu dpt matrix kt pahang.n kalo jpa,kna g oversea. kami xmo berpisah dan mase tu aku pn xminat sbnarnye ngn dentistry. setelah beberapa hari dipujuk mak dan abah, akhirnye aku ikut decision mereka.itu pun aku decide 2 hari b4 pendaftaran matrix. mak n abah pn da ready nak shopping utk aku masuk matrix. keputusan aku yg mengejut tu mengecewakan my bf but i said xpe, aku wat trok2, bia kna wat twinning je.so nanti lambat sket fly..mmg jadi kenyataan la.i am doing twinning prog now.padan muka ko dhuha.

jangan bercinta di usia muda.nanti jadi stupid.fikiran mmg xmatang.tula advice aku.haha..atleast utk org yg stupid cm aku la.i did very bad dekat AUSMAT...ausmat ade 3 sems..and keje aku asyik skor C and fail je..especially math..fail memanjang..mase tu baru aku pk mase dpn..kawan2 sume maju,apehal aku sorg2 ketinggalan..prestasi mmg menjunam giler. mmg btol la org ckp kejayaan spm xmenjamin kejayaan pd mase akn dtg.mase dpn aku rse gelap mase tu.kalo xdpt fly,abes la aku..kalo aku course lain xpe,sng dpt tmpt kt msia.mslhnye aku course dentistry yg satu dunia pn susah nk dpt tempat.

kedasyatan prestasi aku yg menjunam akhirnye sampai ke pengetahuan parents aku ble dorg dipanggil utk parent-lecturer meeting. mase tu lecturer bgtau la aku ni blaja cmne.malu.malu xyah ckp la.1st time seumur hidup my parents kna panggil..rase amat bersalah kpd mereka. lecturer ckp chances utk aku fly amat slim.math fail.fizik fail.chem c.bio b.english b.ade gaya ke nak jd dentist ha dhuha?? aku menangis seteruk2nye dpn lecturer ngn my parents..student lain yg ade kt situ aku ignore.yg penting aku sedih.aku nak nangis.

failure is made for success. rase malu, rase bertanggungjawab, rase terhina sume bercampur..dan rase ni yg menaikkan semangat aku. i told my bf supaya kurangkan contact. i told him jgn blk KL selalu. mase tu dia da msuk uni kt terengganu.lg jauh dr KL.so bagusla..dapat menjarakkan dri. i studied very hard..join study group ngn my classmates. ausmat punye sistem pemarkahan based on groupwork.kalo dlm cls korg ramai yg trok,maka trok jugakla result korg walaupun pd aslnye A...sbb tu aku kna keje keras supaya prestasi bdk2 kelas aku xmenjunam sekali ngn aku.sem 3 kat ausmat i scored A berturut2 dlm math..chem and bio pn da pnah jejak A. english tu cam bese r..fizik plg tinggi pn pnah dpt B..aku kn xske fizik..tp aku usahakan utk suke gk..dan suke prof azam(my physic lect) skali.supaya kurg barier utk aku bjaya. selalu la jumpe lecturers utk tanye2 itu ini. mase tu bru tau kepentingn utk rapat ngn lecturers.byk tips yg aku dpt..akhirnye trial aku memuaskan dan byk peningkatan.mmg aku lega dpt meningkatkn prestasi dri.atleast ade konfiden nk jwb final xm nanti.

taun ni gak aku mula ade kesedaran rohani aka agama la..ntah la sumenye dtg scara senyap..n senyap2 aku simpan impian nak berubah. i became closer ngn fatin dan iman.mungkin tu jugak byk mempengaruhi aku mase tu. kwn yg baik boleh bawak kita ke arah kebaikan gk.

akhirnye dpt final result.walaupun xdela tinggi mne.atleast pass cut off point JPA..maka xdela scholarship aku terjejas. uni kat aussie jgn harap la nak dpt..out of eleven dentistry students, 2 org je yg dpt offer. the rest terpaksa berhempas pulas cari uni kt msia yg xbyk offer dentistry. kalo ade, amat susah nk msuk sbb kna compete ngn bdk matrix n asasi n stpm. dan jpa plak lepas tangan. sruh je kami cari uni kt india n indon tp xbgtau lak uni ape.. mmg suffer gk la mse ni.tp aku redha la sbb sape suh aku xbersungguh dari mula.padan muka lagi skali.

by the way tahun 2006 dan 2007 memang menarik. mcm2 bnda baru yg dihadapi. n alhamdulillah xde la culture shock.walaupun terjatuh menjunam2, aku bangun balik. kdg2 rindu gk zaman ni.sbb mase aku berhempas pulas tu,aku rase cm aku grab sume ape yg aku blaja. aku make sure aku pahamkan sume bnda..x macam skrg...byk bnda yg aku blur.byk lg yg aku xphm..yg aku xtau la ble baru aku bleh paham.susah btol study dentistry ni...kelam kabut nk grab ilmu. medic tah kemane..dental tah kemane..rase cm xsempat nk pahamkan ape yg aku study.asalkn baca dan hafal..nk faham?? perlu banyak mase..hmmm...rase xpuas la study cmtu..mungkin kna susun jadual hidup lagi kot..mslhnye aku xle nak mngadap buku pagi ptg siang mlm..aku kna tgah mlm gak..mslhnye pg2 buta da stat cls..kalo stayup, tido la aku dlm cls jwbnye..kalo2 pg2 wat prac/clinic, maka aku akn jd careless la..eh apekah aku mengadu kat cni..silap tempat ni..k ciaoss..

2 comments:

  1. Akak, saya rasa terharu bace post ni. Thanks for sharing your experiences. Banyak membantu saya. Saya harap akak akan terus berjaya dalam kehidupan. :) Good luck!

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah...
    terima kasih sudi baca =)
    nice knowing u!

    ReplyDelete

komenla ape sahaja~♥~