Monday, August 3, 2009

♦ apa ertinya saya menganut islam?

bismillah..
pagi ni aku baru sampai page 169,buku 'apa ertinya saya menganut islam?' karangan allahyarham dr. fathi yakan..agak slow aku baca, i know..started since last may if i'm not mistaken. buku yg da lame aku pandang dan tenung sejak aku sekolah rendah lagi tp baru skrg nak bukak(alangkah rugi tp still belum terlambat)...i have 2 copies of this book,satu mak punye dan satu abah punye.adiah kawen kot or buku rujukan usrah diorang? xknla adiah kawen sampai nk bg dua buku kan?? wallahualam..xbertanya pulak aku.

sampainye aku ke page 169 bermakna aku telah khatam bab kewajipan beramal dengan amalan islam. which is already bab 2 yg byk mengupas soal dakwah dan kewajipannya. dan bila baca, subhanallah bersemangatnya! suke2! bab yg menguatkan lagi jiwa aku utk terlibat in dakwah.yg membuat aku xmo pikir2 byk kali dah..dua hamba Allah dah hint aku utk join 2 jemaah yg berbeza. xpayah la disebut jemaah ape. dan aku pulak dah agak lame berfikir..kata mereka, dakwah ni sumting yg serius.once u're in,please be committed.jgn buat keje separuh jalan. mendengarnye aku menjadi seram.memberikan komitmen is sumting yg sgt2 serious. jgn buat main.its sumting yg amat berat.mampu ke aku? dgn beban study yg menimbun. komitmen terhadap study dan keluarga maybe akn tergugat. but i believe in Allah. Allah mengatakan berdakwah itu wajib(al-Asr:1-3).dan berdakwah sorang2 bukan keje senang. maka menyertai jemaah yg berteraskan islam adalah kuncinya.

firman Allah:
"dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebaikan dan takwa dan janganlah kamu tolong-menolong dalam berbuat dosa dan perlanggaran." (al-Maaidah:2)

serta sabda Rasulullah SAW:
"sesungguhnya serigala itu hanya akan dapat memakan kambing yang tersisih dari kumpulannya."

pendek kata,bersatu teguh bercerai roboh. lagi2 di era moden tp hampir jahiliah ini, tekanan utk muslim sgt tinggi. kita diserang dari segala sudut maka kita memerlukan kesatuan dan perpaduan yg teguh utk bertahan. kalau tak, jadila macam most people yg kita tgk sekarang. islam hanya pada nama.

i truly believe in Allah when He says He will help those who helps Him (al-Hajj:40)..orang yg menolong agama Allah pasti akn dpt pertolongan Allah.jadi,ape nak takut?ape nak risau?have faith in Allah, insyaAllah everything will be fine.

dakwah byk caranya.even in writing. but for me, writing is just a beginning. i want to do more. i want to contribute more. tapi berbekalkan iman yg nipis, ilmu yg cetek, i cant go further in my writing apetah lg dalam other field. therefore, penting utk berada dlm jemaah supaya dpt menjadi 'well-polished' dan selain itu, dapat menjadi tempat rujukan dan bimbingan so that aku xdela terlari keluar daripada cara hidup islam lagi. from the book apa ertinya saya menganut islam, dr. fathi ade sebut, berada dalam ketumbukan islam adalah menjadi syarat utk mndapat satu pendirian yg tetap. ketumbukan pada aku bermaksud satu persatuan.ketumbukan islam ialah semacam persatuan/gagasan yg berteraskan islam.

"dan sabarkanlah bersama orang2 yang menyeru Tuhannya pagi dan senja hari dengan mengharapkan keredhaannya dan janganlah kedua matamu berpaling dari mereka (kerana) mengharapkan perhiasan kehidupan dunia ini dan janganlah kamu mengikuti orang2 yang hatinya telah Kami lalaikan dari mengingati Kami dan menurut hawa nafsunya dan adalah keadaannya itu melewati batas" (al-kahfi:28)

all in all, i truly understand and believe now that dakwah ialah kewajipan semua muslim. xde alasan kamu harus lari daripada tanggungjawab berdakwah ni.dan dengan terbacanya anda semua my entry ni, bermakna anda telah tahu kewajipan anda sebagai muslim. dan menjadi org yg pura2 tak tahu adalah sguh memalukan.ilmu tanpa amal ibarat pohon tidak berbuah.

"sesungguhnya orang2 yang menyembunyikan ape yang telah kami turunkan berupa keterangan2 (yg jelas) dan petunjuk setelah Kami menerangkannya kepada manusia dalam al-kitab, mereka itu dilaknati Allah dan dilaknati (pula) oleh semua (makhluk) yang dapat melaknati."(al-Baqarah:159)

*************
my personal view

i never knew bout dakwah and the only thing came into my mind when people mentioned bout dakwah was pendakwah2 yg berceramah kat tv atau majlis2 agama. but i know dakwah can be done in may ways including writing. then barulah aku tahu yg dakwah jugak boleh disampaikan melalui the way we dress, the way we talk..pendek kata, akhlak lah..islam tu kan cara hidup.maka melalui amalan harian pun, orang boleh tahu 'oh ini orang islam'..dan itulah dakwah secara halus.but i never knew bout jemaah2 atau gerakan islam ni until i met Syafiqa,our naqibah. i was in shock mase tu bila dia bawak aku g meeting dakwah. aku sebagai org yg xtau ape2 sguh terkejut dengar strategi itu ini, dengar laporan gerakan n so on. byk bnda yg aku blur n xtau ape2 maka aku asyik bertanya je kt syafiqa sampai syafiqa pulak kena marah ngn ahli yg lain sbb kami bising dlm mesyuarat.huhu..sian syafiqa. dan sesungguhnya berada dalam jemaah tu membuatkan aku rase spt org baru peluk islam..baru nampak cantiknya islam yg sebenar.kalaulah semua muslim macam ahli jemaah tu (or instead shud i say 'kalau semua manusia'), amannya dunia.

seriusly sepanjang hari tu termasukla malam sekali, aku byk sgt pk..pasal dakwah la..mula2 aku diserang terkejut.lepas tu takut. serius takut. aku pk betul ke ape yg aku buat? mmg setan akn cuba wat kita melencong dari dakwah..aku sampai pk is it some kinda ajaran sesat? hell no! ajaran sesat xkn seindah tu. nothing yg aku nampak bercanggah dgn ajaran islam pn. everything is just beautiful n wonderful. i pray n pray harder. i did pray before this supaya dibukakan jalan utk aku contribute in this agama possibly in dakwah. aku berdoa camtu a day before aku dpt offer jd writer utk magazine as-shifa'...n then a day after that aku dpt jemputan syafiqa for 'that' jemaah punye meeting. a month after dpt involve with another jemaah. n then dilantik unofficially by my junior to assist her in MSoc bureau of tarbiyyah (biro pendidikan muslim society,IMU) serta dpt task for that biro utk ramadhan ni. a sequence of events yg agak segera dan mengejutkan bagi aku. seperti doa dimakbulkan serta merta.tinggal lagi adakah aku sanggup utk teruskan ape yg aku fikir the best dan ape yg aku teringin sangat ni? jalannya mmg dah dibuka luas oleh Allah. aku nak masuk ke x? nk masuk ke x? xsepatutnye aku pk lame2..sebab dah memang kewajipan. cuma yela,aku still ragu2 kewajipan yg mcm mane tu? boleh excuse ke? pagi ni after baca buku dr. fathi, yes aku yakin.sampai bersemangat nak tulis kt blog ni sebelum aku terlupa.korang patut baca buku yg aku baca ni.AMAZING!

i should read his other book btajuk 'keciciran dalam jalan dakwah'..menceritakan ttg faktor2 org tercicir tgah jalan dlm dakwah. aku patut dan mesti tau faktor2 ni supaya aku pn tak tercicir.korang pn patut tau. jalan dakwah bukan senang. nak jadi daie,susahnya bermula dari awal lagi. first lagi, cabaran utk membetulkan diri sendiri. daie kenala tunjuk contoh baik..pe cite kalo daie songsang? then byk tentangan akn dihadapi. plg kuat dan susah kalo family halang. especially dlm kalangan student..most parents akn cakap belajar la dulu..fokus study.but hey, dr. fathi yakan pn start dlm umur 20-an.cth plg baik,Rasulullah SAW.most of daie bermula awal 20-an.mase tula tenaga byk,fikiran dah mula matang, idea melimpah.tenaga pemuda la katakan.kalau tgk gerakan ikhwanul muslimin pn, student2 yg involve. xde sebab nape student xle get involve. xkn la da tua kerepot baru nk terbongkok2 join dakwah.tak salah tapi sementara tgah muda dan tgah ade kesedaran, bergerak la cepat kn..cabaran seterusnya ialah time management.wah aku agak lemah yg ini..tp kena gak cuba utk organize hidupku.jgn cepat tress. relaks je.bila cpt stress, nanti tergugat sume keje.yg ni aku rase insyaAllah leh handle sbb aku bukan jenis cepat stress but who knows kan..maybe in future akn ade masalah2 yg maybe akn membuat aku stress..

by the way, aku tak rase taun ni aku akn decide which jemaah yang akan aku join. aku nak involve ngn sume jemaah dulu dan cari yg mane suits me well..xsalahkan..semua jemaah punye aim same je. name je lain dan organisasi serta cara kerja pn mungkin lain. memandangkan aku akan fly, kalau boleh nk join jemaah yg da sedia wujud kat negara yg akn aku fly so dat aku xkn hang begitu saje. so dat sentiasa ade org follow-up perkembangan aku. sebagai permulaan utk bekerja secara berjemaah in dakwah, aku akn fokus dgn msoc je dulu. but sebenarnye dh ade dlm kepala gak aku nk join jemaah pe.hihi..saje menggedik la aku ni..benci betol..kna buang kegedikan ini!!waaa!

2 comments:

  1. salam wbt.
    dakwah yg terbaik adalah sepertimana yg dilakukan rasullah saw. bermula dengan pembinaan individu, bm, masyarakat, kerajaan dan seterusnya sehinggalah islam berkibar seluruh alam. dan ini semua hanya dapat dilakukan secara berjemaah dan menjada sunnah nabi saw.

    kebanyakan jemaah punya visi yg sama, tetapi cara pembawaan yg berbeza. ada yg ingin capai visi tersebut dengan berusaha memgang tmpuk kerajaan, sedangkan baginda nabi bila ditawarkan kerajaan oleh org2 quraisy menolak bulat2 tawaran tersebut. apa guna kerajaan islam jika rakyatnya tidak memiliki ciri2 individu muslim? apa guna masjid yg tersergam indah jika batu-bata yg digunakan utk membinanya serapuh kayu2 yg reput? dan bermacam2 cara lagi.

    tetapi setuju atau x apa yg pernah dilakukan baginda nabi adalah yg tbaik utk dituruti, berusaha membina individu2 dlm jemaah supaya individu2 dpt mampu membina baitul2 muslim yg akan menggerakkan masyarakat kepada islam dan barulah seterusnya masyarakat islami itu mengangkat islam sebagai kerajaan dan begitulah seterus2nya. nampak mcm jauh dan perlukan masa yg lama, tp disinilah teruji sejauh mana kita beriman kpd rasullah dan sunnahnya.

    so, takes ur time n do ur very best in judging which one suits you nt only well, bt also suits you da best!!

    ReplyDelete
  2. thanx saudara wan ahmad syahir for the info.nak tambah sket.hihi..

    strategi yang perlahan2 tapi terancang lebih baik
    drpd strategi yang segera. bukan ke yahudi pun menjatuhkan islam secara perlahan2 tanpa kita sedar.insyaAllah one day kita pun akan jatuhkan mereka lagi teruk dari sekarang.islam pasti menang,pasti gemilang bersinar-sinar.itu janji Allah.

    walaupun mungkin xsempat tengok hasilnya,tapi perjuangan dah lama bermula dan mesti diteruskan sampai kiamat. Allah kan melihat usaha berbanding hasilnya.=)

    sedikit2 lama2 jadi bukit. baby pun sebelum berlari, merangkak dulu.hidup islam! peace no war! =D

    ReplyDelete

komenla ape sahaja~♥~