Monday, January 4, 2010

♦ malam yang hujan

at times like this, saya amat merindui para sepupu :(

tah kenapala sentimental pulak malam ini.dengan mood yang tunggang langgang.hari ini ku tidak melakukan apa-apa.hanya membuang masa lalu menambahkan lagi kekacauan jiwa akibat menyesal kerana membuang masa.assigment di depan mata hanya ditenung sepi.tak rasa nak buat pun.buku-buku yang belum habis dibaca ditolak tepi.tak rasa nak membaca juga.makan tengahari seciput aje.makan malam kutinggalkan.mujur tak diserang gastrik (berkeriuk-keriuk jugak perut ni sekarang)..

takkanla rindu epi pulak.gila.adikku itu bekas musuh yang tegar.haha..seronok rasanya tengok dia rela hati nak pegi sekolah tahfiz tu.semangat pulak nak beli jubah dan memakai semutar(tok ayoh panggil semutar which is serban la..or ketayap?whateverla..asalkan ianya benda yang lilit2/putar2 kat kepala tu) ingatkan dia akan bermati-matian tak mau pegi sekolah tahfiz.maklumla adikku yang seorang itu rockers metallover yang sejati.agak-agaknya balik nanti dia berubah tak?tiba-tiba compose lagu nasyid pulak.whatever it is,aku sokong je apa dia buat.asalkan tak melampaui batas.

at times like this, i couldnt help myself.rasa macam nak melepak je.takde mood untuk buat apa2 pun.dan saya juga tak memahami diri sendiri when it comes to a time like this.

i miss my cousins(kenyataan kedua dah ni)

bila compare masa kanak2 dan masa dewasa, kami lebih kerap berjumpa semasa dewasa sbb sume dah pindah KL.dulu masa kecik2 kami jumpa masa raya dan cuti panjang je.berkumpul kat umah che.kadang2 ade gakla melawat rumah each other.dan bila ada event besar seperti wedding,kami pun akan berkumpul.

tapi bila fikir2 balik,masa yang dihabiskan bersama sewaktu kanak-kanak lebih precious dan lebih mantop.sebab we really spent time together.mana taknya,tidur makan main dan mandi sumenye bersama. we hardly get separated. kalau bercuti seminggu tu,mmg habis-habisan guna masa seminggu tu.

as compared to this time, kitorang dah tak mandi sama2.so terbuang la masa sket.lepas tu masing2 ada handphone dan laptop so bila takde topik nak sembang, masing2 layan perasaan dengan alat elektronik masing2.lepas tu kitorang dah tak main.ganti dgn aktiviti tgk movies tak pun record video.kiranya masa yang dihabiskan tak semantop masa yang dulu la.ade masa kami berpisah buat hal masing2.lepas tu bila dah balik rumah,rindu la pulak.ala,nyesal tak buat itu ini hari tu.

bertambah sayu pulak bila fikir aku bakal fly.nanti i missed A LOT of events!! dahla cuti raya cina mak kata tak balik umah che.bila pulak nak jumpa para sepupu ni.wahai geng anak dara 1st class,silalah kumpul duit.bulan 5 nanti kita outing eh.kalo tak nak,korang kena ikut aku fly.ngeh3..(still kena kumpul duit.edd tengah kumpul tuh :P)

last few days saya travel ke kelantan melalui pahang dan terengganu. we stayed at cherating pastu jalan2 kat ganu termasuk melawat rumah tante.sepanjang perjalanan tu mmg rase sentimental la mengenang kisah kanak2.dulu family tasneem duduk kuantan.family dee duduk tganu.so along the way tu dapat berjumpa cousin,mmg bestla.sebelum sampai kelantan akan overnight rumah sepupu.tapi kali ni,xde rumah dah untuk overnite.i mean rumah anak dara 1st class la.so keseronokan travel ikut jalan tu dah berkurang.

dulu jugak kalo convoy ikut jalan tu mmg syok habis.banyak kali gakla convoy tu tp yang plg aku ingat masa balik dari wedding enda kat besut. bila orang lalu jalan tu,mesti akan singgah beberapa rumah kat terengganu dan pahang sebab ramai sedara mara kat situ.kadang2 singgah rumah sedara yang xkenal pun.paling seronok kalau singgah rumah pok su.hehe..rumah pok su terletak di kerteh,kat kawasan perumahan barat.rumah2 kat situ cantik2 belaka design ala2 western punya rumah.dekat dengan laut.sampai aku menyimpan impian nak beli rumah kat situ satu hari nanti.

ok berbalik kepada rumah pok su. selain rumah yang cantik dan besar, kami amat suka pegi rumah poksu sebab ade satu bilik tu dipenuhi dengan barbie dolls beserta set2nya!!wehee!! pemilik barbie sume tu ialah wani,mak sepupu kami yang muda 4 tahun dari aku.kitorang pulak mane la ade set2 barbie se'grand' itu,maka mcm jakun la main kat rumah orang.nak panggil balik pun susah sbb terlampau asyik bermain barbie doll.as for me,seumur hidup tak pernah merasa ada barbie sendiri.maka kalau jumpa barbie kat rumah orang,akan kulayan seperti barbie sendiri :D..sekarang poksu dah pindah subang dan rumah dia still ade collection barbie tapi kami tak pandang dah.anak dara 2nd class pulak yang mnjadi 'intruder' di bilik barbie.

lepas rumah poksu biasanya destinasi seterusnya ialah rumah ateh kat kuantan.rumah cik tasneem dan hanan la.dalam banyak2 rumah mereka kat kuantan, saya paling suka rumah panjang.rumah itu dipanggil rumah panjang kerana bentuknya panjang.takde kena-mengena dgn rumah panjang sarawak.saya suka rumah itu sebab bilik tasneem dan hannan agak luas lepas tu ada almari yang built-in (jakun sketla ble tgk almari dalam dinding)..lepas tu mereka pn suke bwk kami jalan2 kat area rumah yang sguh fun.g taman la.lalu kubur la..lalu jalan raya la..ada angsa sebelah rumahla.

on the way dari terengganu ke kuantan,akan lalu kat planet alien. tempat tu ialah tempat orang proses minyak tu.kat kerteh dan paka.saya ingat lagi masa kecik2 kalo lalu kat situ waktu malam,kami mcm orang jakun tengok api menyala-nyala dan bangunan yang plek2.sebab tula dipanggil planet asing.rasa macam kat dunia lain.kalo waktu siang tak terasa sangat.kami akan bising melihat api berkibar-kibar megah di udara(hiperbola je ayat ni)..tu pun kalo kami berada dalam kereta yang sama la.kalo sesama adik beradik saya,xdela sebising dan sekecoh itu.

oh itula yang saya rindu tentang kehidupan masa kecilku bersama para sepupu.nak cerita lagi tapi dah ngantuk pulak.untuk destinasi tganu,rumah enda dan che ngoh tak masuk lagi dalam zon masa tersebut kerana mereka belum menetap di terengganu masa tu.rumah tante pulak saya tak berapa ingat.

pendek kata,saya nak tidur.assalamualaikum..

12 comments:

  1. hua~....T_T..
    mmg itu sume kenangan y so sweet n indah..kdang2 harap boleh putar jam ke masa kte kecik2 tu..maen je sepuas hati tanpa kisah apa pun y org laen buat...

    contoh nye tyme wedng seri @ enda y kte sume tlah brjaga malam b4 wed tuh..smpikn esk pgi nye org brkenduri-kendara n sibuk2 kte bleh plak slambe badak je tido..dah la tu tido kt ruang tamu plak tu..mmg x kisah lngsung kt org sekeliling..we are in our own world back then..

    huhuhu..really miss all of us hang out together-gether..ntah ble la plak dpt nk jumpe cukup korum..

    btw doo kamu fly ble?gonna miss u a LOT MORE..huhuhuhu~~

    ReplyDelete
  2. weh cik doo,aku baru je post "dhuha,tibe2 aku rindu kt ko weh" kt fb..

    singgah blog ko jap,tgk2 cter pasal memory..td rindu kt ko sorg je..tbe2 skang ni dah rindu kt sume org n zaman kte kecik2 dlu..(mode:sentimental layan perasaan rindu-rinduan..huhu)

    dhuha quote:
    "wahai geng anak dara 1st class,silalah kumpul duit.bulan 5 nanti kita outing eh.kalo tak nak,korang kena ikut aku fly.ngeh3..(still kena kumpul duit.edd tengah kumpul tuh :P)"

    aku xmo outing..nk ikot ko g aussie!!!nk follow kau..sebut pasal fly,weh aku bakal kesedihan+kemurungan kalo ko xde nnt..geng 1st class xbest kalo xdgr suara ko gelak..dhuhaaaa jgn tinggalkan kamiii~~~ wuwuwu..sob..sob..

    ReplyDelete
  3. haha..mmg mood sentimental sguh ni.
    nanti time aku nk fly,ko jgn plak ckp camtu.nanti aku xjadi fly.haha..buat drama korea nanti.

    ReplyDelete
  4. pastu nnt eda ckp "yes!idea baru tuk vdeo.." haha~

    ReplyDelete
  5. oh btw ritu aku ad sembang ngn alin,nak sruh ida wat video kte sorg2..haha..but in case aku nk fly,wat la video aku dlu.'dhuha in memory'...ececece..

    ReplyDelete
  6. supposedly komen ni reply hannan pnye tp xtersend rupenye.

    ingt memori itu!sungguh best!memory time wedding mmg the best memory la.seronok gila.

    kalau fly new zealand/sydney,bulan 6 ni la..tp kalo fly uni2 lain kt aussie,bln 1 atau 2 tahun 2011..so smntara nk tgu fly tu,lepak 6 bulan la sbb bulan 4 ni da abis da sesi pengajian kat IMU

    ReplyDelete
  7. oh bukan lepak 6 bulan.lepak almost 9 months.haha

    ReplyDelete
  8. owhho..cengitu..
    y psl vdeo tu klu kteorg rindu2 kt doo bleh la tgk video tu nnti..huhuu..wahhh da rase sedey pulak..

    ReplyDelete
  9. bole2...no problem..dhuha special...intrviews..candids
    nnt x psl2 ida ikot doo g nz..hehe

    ReplyDelete
  10. ida,wat ala2 after morning rain.haha..demand plak

    ReplyDelete
  11. nk theme bw gak? kabur2, bckground music? no hal. my fave style

    ReplyDelete

komenla ape sahaja~♥~