Monday, December 28, 2009

♦ sharing is caring :)

salam..
alhamdulillah dah selesai kursus friendly comparative religion(fcr) yg dilangsungkan selama 2 hari di KUIS. 2 days straight dari pagi sampai petang duduk kat lecture hall,menggunakan deria pendengaran yang maximum ditemani deria penglihatan dan memerah otak berfikir.

the first day,saya tidur sejam je akibat bersembang panjang dgn my sis,sarah...so saya sgt risau boleh x sy bertahan dgr ceramah selama 7 hours?? ajaibnya,boleh! tak ngantuk langsung.sangat menarik.lepas ceramah terus g umah che ngoh yg baru berpindah from tganu ke damansara.tak berkesempatan qada tidur.

the second day, saya tidur cukup jam.malah lebih dari cukup.sebab saya tidur awal lepas balik dr umah che ngoh.keletihan sgt. namun masa di kuliah,saya mengantuk gila..rasa rugi sebab ada missing pieces dlm notes yg saya tulis :(..heran kan..saya lagila heran...

apa yg saya belajar dalam kursus tu? belajar tentang agama2 lain..christian,buddhism,hinduism..turut mengupas isu muallaf serta common misconceptions in Islam.setiap misconception tersebut diberikan juga dalil2 untuk counter balik those misconceptions...turut didedahkan dgn strategi untuk berhujah dgn mcm2 target group spt group core christian,atheist serta tak dilupakan apostates..fcr mmg sgt aktif kebelakangan ini.mereka jugak byk tackle kes2 murtad di malaysia.interesting kan..

paling interesting, saya dapat peluang untuk membelek sendiri kitab bible..memang dapat tgk sendiri betapa corruptnya kitab ini.isi2 dalamnya bercanggah sesama sendiri.dan apa yang missionaries nyatakan pun kadang2 xde pun dalam kitab mereka ni.apa yang ada dalam kitab tu pun kebanyakan christians tak praktikkan.konsep ketuhanan juga sungguh ganjil.contohnya tuhan tak tahu di mana nabi adam menyorok(genesis 3:8-9)..tuhan berehat(genesis 2:2, exodus 31:17)..tuhan takut(genesis 3:22-23)...

learning abaut hinduism sungguh interesting.ada banyak kisah tentang tuhan dan jelmaan2 tuhan mereka(pening saya..nama pun macam2). even cerpen yang kita belajar dekat sekolah tentang seri rama tu pun sebenarnya kisah tentang jelmaan tuhan mereka.by the way amat interesting dapat tahu kitab hindu juga ada cakap tentang kedatangan nabi Muhammad dan kitab hindu juga ada yang menekankan konsep ketuhanan yang esa.just like kitab bible.check bhagabat purana 12:2:18..google je..ade jugak bukti2 lain tp sy rasa mcm saya salah eja je..xtau ejaan sebenar :P..tp berdasarkan research yg sy wat kt nternet, leh google: kalki avtar book...oh ye sbnrnye perkataan avatar tu dr bahasa sanskrip yg bermaksud jelmaan..cm avatar kita kat ym tuh..jelmaan kitala konon2nya..

buddhism plak mcm hinduism je kisah2 ketuhanannya..of course ada perbezaan..which is buddhism biasanya ambil tokoh2 yang hebat(yg asalnya manusia) menjadi dewa..biasalah fitrah manusia,suka mengagung2kan sesuatu yang hebat..contohnya confucianisme..menariknya tentang confucianism ialah ia banyak persamaan dgn islam..ia menyeru ke arah konsep ketuhanan yang satu.common similarities antara buddhism dan hinduisme pulak ialah mereka percaya dgn konsep reincarnation=lahir semula..adala peringkat2 alam diorang sebelum dilahirkan semula dan ia berkait rapat dengan perangai si mati semasa hayatnya.

bila dikaji kitab2 semua agama2 ni,nampak satu persamaan iaitu menyeru tuhan yang satu..tp kemudian banyak penyelewengan telah berlaku dalam kitab2 ini..lagipun kena ingat yang sebelum kedatangan Rasulullah SAW, Allah menghantar utusannya kepada setiap kaum dan could be agama2 ni bermula dengan ajaran2 nabi utusan Allah tetapi kemudiannya dipesongkan..

kesimpulannya sungguh banyakla belajar sampai tak mampu nak tulis semua.nak tau banyak, nanti contact directly la..karang kalo tulis banyak2 kat sini takut menjadi fitnah ke atas agama lain pulak..kena banyak refer kpd sumber yang dipercayai..bak kata bro mas yuri,xboleh la nak goreng je..

saya jugak mendapat kesedaran baru, tentang kepentingan berdakwah kepada non-muslim..selama ni asyik pentingkan org islam je..esok2 dekat akhirat silap2 kita dipersoalkan oleh kenalan2 non- muslim "dia ni dulu selalu je jumpe saya tapi tak pernah bagitau pasal islam"...dah memang tugas dan tanggungjawab kita kt dunia ni untuk menyampaikan islam..kalau bukan orang islam sendiri,siapa lagi..sekurang-kurangnya sampaikanlah walau satu ayat..walau hanya kalimah 'la ilahaillallah'...tu saje untuk hari ni..

p/s: hormatilah pegangan agama orang lain.jgn sekali2 menghina agama serta amalan mereka mahupun menggunakan pendekatan kasar kepada meraka.we love each other n we want each other masuk syurga :)..semoga ilmu yg sy baru dpt ni boleh dipraktikkan in the future..amiin...

1 comment:

komenla ape sahaja~♥~