Tuesday, January 26, 2010

♦ short update

salam..

baru2 ni saya attend class malay studies yg saya da ponteng masa first class hari tu. overall mmg best class ni. class ni dikendalikan oleh mrs Poon.basically kami belajar tentang malaysia la.mcm sejarah la tp xdela sejarah zaman mlaka semua tu.more on sjarah pembentukan malaysia sikit2 and politik sikit2 serta komposisi kaum di Malaysia.

mrs. Poon mmg pandai bercerita.seronok pulak dengar.kalau kat sekolah dulu,bila masuk bab politik,mmg tidur di sebalik buku la.dah la duduk depan sekali,tido pulak depan muka cikgutakbole.

walaupun ada point2 yang saya tak agree dgn mrs Poon tp saya merelakan je telinga ni untuk mendengar sambil otak menimbang2 setiap apa yang dikatakan di depan.

saya tertarik dgn kisah dr. M dan anuar ibrahim yg aktif berpolitik sejak zaman universiti. setelah peristiwa 'gelombang' politik oleh2 pelajar UM, para pelajar uni disekat daripada menyertai apa2 kegiatan politik.

personally saya tak setuju bila para pelajar disekat daripada menyertai kegiatan politik.kerana saya rasa ini membunuh rasa ingin tahu mereka tentang politik dalam dan luar negara.seterusnya menjadi tak peka dengan isu semasa.menjadikan pelajar2 muda di Malaysia mengambil jalan untuk mengelak apa sahaja yg berkaitan politik. politik mnjadi perkataan yang menakutkan dalam kalangan plajar2 malaysia. takut nak join perhimpunan, takut nak pegi dgr ceramah2 politik. maka masalah timbul la bila masa nak mengundi nanti. tak tahu nak undi sape. main hentam saja memangkah. maka habisla masa depan negara..disogok pulak dgn budaya hedonisme, maka mmg most of them lebih sebok berhibur.

saya secara terus terang amat tidak suka politik.tidak suka juga untuk ambil tahu.saya selalu fikir politik ni permainan kotor.memangla apa2 'permainan' untuk mendapatkan kuasa kebanyakannya kotor.tapi ini tak boleh dijadikan alasan untuk tidak mengambil tahu seterusnya menjadikan kita punya 'sense' dalam politik tumpul.

i am not the right person to speak about this.ilmu politik di tahap micro :D..cuma yela,my personal view is that orang2 muda remaja belia patut diberi peluang.walaupun kdg2 darah panas dan semangat tak bertempat, kelemahan itu pada pendapat saya boleh dijadikan kekuatan dalam satu2 barisan perjuangan.kalau kita lihat sejarah2 zaman kegemilangan islam dulu pn, muda2 belaka pejuang2 mereka.dan islam sendiri menekankan peranan di usia muda sehingga perkara yang disoal di padang mahsyar pn "apa yang kamu lakukan di usia mudamu"..

pentingnya usia muda ini,maka manfaatkanlah...walaupun tak dibenarkan melibatkan diri dalam politik, silalah ambil tahu walaupun sikit.saya baru nak stat amik tahu tahun 2008 tp tu pn very shallow la ilmunya...sampai skrg susah untukku digest :(..cm kna ade guru je...huhu..ambik tahu pun,tp tetap blur..mslhnya diriku ini....cmne nak ngundi nanti ni..i hate politic but i am interested to know but its hard for me digest it :P..kdg2 cuma baca headline je.bila da baca isi2,semakin lama semakin tak paham.huhuhuhuuuu...dlm negara da pening ape lg lua negara.jgn putus asa!

oh ye di kelas mrs Poon, kami belajar budaya2 kaum lain.hari tu blaja budaya kaum cina.main game kutip makanan guna chopstick.susahhhh!!!asyik jatuh je tapi setelah praktis byk kali,boleyla..mmg dlm family saya,sayalah yg still tak reti2 nak guna chopstick :(...xpe skrg da smakin expert.pastu kami buat papercut sempena raya cina.lihatla gambar di bwh :)


it literally means SPRING!

selalunya utk projek malaysian studies, takde written exam.hanya kena buat event.tapi disebabkan kelas kami terdiri drpd 5 courses:biomedic,pharmacy,psychology,biotech dan dentistry..maka amat susah utk kami buat event kot sbb schedule semua orang lain2 (sbb tu wat kelas hari sabtu!)..so kami kena wat play..drama 1 malaysia la..saya plak da lama tak blakon,kemaruk pulak.tp kalo leh jadi extra je la..pak pacak pn ok..disebabkan active participation can make u pass the exam,which is the play, maka kena la gila kuasa. saya pun volunteerla jadi treasurer.gedik sungguh.

lepas tu minggu ni saya dah start buat endodontic iaitu rawatan akar gigi.best! dan minggu ni akan jumpa my first REAL patient.siapakan beliau.nanti bila da jumpa,saya citer la kat sini.berdebar gak ni.apela bakal jadi kat beliau.doakanla yg baik2 je.siapa2 nak jd patient saya(ececeeeh) silalah mendaftar kat oral health center kat imu.FREE for 3 months!basically utk peringkat sem ini,kami akan wat scaling,restoration(menampal gigi berlubang) dan x-ray utk patients kami.

dah belajar cabut gigi..scaryyyyyy..tak taulah cukup ke tak kudrat saya ni nak cabut gg..huhu..bak kata lecturer 'technique is important,not the strength!'

tu jela updates.wassalam~

p/s: duit jpa da masuk.maka misi menyerbu kedai buku bermula!yayyy!

2 comments:

  1. salam. mrs phoon best kan!! :) I think she is one of the most animated speaker I've met. Haha..

    About the idea where students should be allowed to get involved in politic, hmm, i wonder whether Malaysians students are ready..Even at present, though we're not actively participating in politic, we can still get info through blogs etc. And we can see how easily some of us are influenced.. following blindly without questioning and believing only in what we support.

    Maybe it's better if we learned about the basis of politic in Malaysia. With knowledge, we can better understand the situation and make better judgement. But generally, bila diminta belajar sejarah..booring..haha.

    All the best for ur project!!

    ReplyDelete
  2. korg xde student body ke utk korg2 'testg power' politik masing2? ida mmg boring btol time ngundi kat ukm nih... :P

    cabut gg daaa...
    betul! techniq ovr strength. kuat mne pn klo salah teknik..patah gg..cari pasal je.
    ade a few docs kat sini mntap gle..pulas kanan kiri sket, tarik, dah kluar...kitorg pndg mcm trjumpa a pile of gold je :P

    ReplyDelete

komenla ape sahaja~♥~