Friday, January 15, 2010

♦ minggu kecemasan

salam sejahtera..(mcm baca berita pulak)

i can simply say this week is an emergency week.macam2 benda emergency yg terjadi yg memerlukan aku berfikir pantas,bergerak pantas,berdoa pun pantas..i mean berdoa dgn kadar segera..

maka jadilah aku agak cekap sikit minggu ni sbb dah semuanya nak kena setelkan SEGERA.

tadi dekat lab,kami semua kena submit semua hasil kerja kami dalam projek conservative dentistry.iaitu projek2 yg kami drill gigi serta tampal-menampal gigi..aku ada 4 plaster model yg ada gigi2 yg telah kusiapkan rawatannya.tiba2 hari ni aku hilang 1 model!!!dlm model tu ade baaanyak gigi yang telah aku rawat.ok semua orang takkan faham apa yang aku merepek ni so i'm just gonna say that it's MISSING!and i have to submit it today!but the thing is its MISSING!

jadilah aku kutu rayau kat lab.bak kata encik adrian,aku bagaikan pari2 yang terbang ke sana-sini dalam lab.haruslah begitu kerana aku mencari 'permataku' yang hilang.hanya kerana 1 model hilang mood pun hilang.orang lain sebok buat kerja masing2 aku pulak meronda lab sambil menyoal siasat orang.dah tak tentu arah dibuatnya.aku dah process denture,so xbanyak benda nak kena buat,kena tunggu ia siap je..encik adrian kata pegila buat endo..tapi aku xde mood!!!! my model is missing! aku merayau-rayau lab lagi sambil membaca surah al-insyirah dengan harapan yang tinggi agar modelku dijumpai.

i prayed hard.berdoa berdoa dan terus berdoa.berharap dan terus berharap.surah al-insyirah pun xlekang di bibir walaupun kaki tgah merayau.aku xtau kenapa orang kata baca surah tu bila hilang barang. makna surah insyirah tak bunyi macam nak kembalikan barang yang hilang(sesiapa yg tahu kenapa silalah bgtahu).yang aku tau aku terasa nak baca sesuatu sambil berharap hanya kepada Dia agar ditemukan dgn model aku yang hilang tu...aku tetap mencari walaupun di tempat yang sama berkali-kali.tanya orang yang sama berkali-kali..aku yakin miracle will happen!

akhirnya sesi lab berakhir.semua orang dah submit.aku terpaksa akur my model went missing and i have less 1 model inside my plastic bag.sebelum melangkah keluar daripada lab, aku nak kunci drawer dulu dekat cubicle aku.tapi sebelum aku kunci,aku pandang lagi meja aku.ade model2 shu qeng atasnya.dan aku MASIH berharap modelku disitu.kerana disitulah kali terakhir aku melihat modelku semalam.aku pandang model beliau tajam2..perhatikan betul2..and 'here it is!' aku memberi isyarat kat jamie yang sedang on phone.'i've found mine! finally!' aku bagi isyarat mulut bisu lagi kat jamie.she smiled at me showing relieve sign for me.doaku dalam kecemasan akhirnya dimakbulkan Allah,alhamdulillah~bila doa dimakbulkan on the spot,kita rasa lemahnya kita,berkuasanya Allah..anytime He can make anything happened kan..

banyak kali dah dalam minggu ni yang doa aku dibuat dalam keadaan kecemasan dan kemudian dimakbulkan rightaway.alhamdulillah..terasa doaku didengar dan dijawab.terasa amat dekat Allah itu.tp janganlah bila doa lambat dimakbulkan kita putus harapan pulak kemudian menidakkan kekuasaan Allah...kita kena tahu dan fahamla yang ada macam2 cara Allah nak makbulkan doa kita.dan cara2 tu pun ada hikmah disebaliknya.contohnya kalau perkara yang besar,bila doa lambat sket dimakbulkan dan diganti dgn sesuatu yg lebih bagus,perasaan kita akan jadi lebih menghargai apa yang kita miss dan apa yang kita dapat.sorry kalau ada sape2 yg xle comprehend ayat aku ni.agak hindi.agak2 korang paham ke apa yang aku nak sampaikan? blame myself for really not knowing how to put feelings into words.

in a nutshell, Allah itu Maha Mendengar dan Allah itu Maha Tahu apa yang kita perlukan serta tahu apa yang terbaik buat kita.kita sebagai manusia,yakinlah padaNya..insyaAllah kalau bukan di dunia pun,di akhirat nanti kita merasa ganjaranNya..

2 comments:

  1. yup, Allah itu memang Maha Mendengar..
    in fact, Dia menunggu doa2 kita agar Dia dapat makbulkan..
    Lagi banyak kita mengadu dan meminta pada Dia,semakin bertambah kasihnya kepada kita...
    tak macam meminta daripada manusia,lagi kita banyak kita minta, lagi menyampah si dia pada kita...
    subhanallah, Allah is the Most Gracious and the Most Merciful~

    by the way, alhamdulillah, dhuha jumpa juga model tu..cuak juga kalau tak jumpa..

    about surah al-Insyirah, yup, memang aimi pun ada dengar perkara yang sama..wallahua'lam.

    kalau kita betul2 fahamkan maksud ayat-ayat al-Insyirah, ada kaitannya dhuha...

    Allah tenangkan hati kita dengan melapangkan dada kita, meringankan segala beban yang memberatkan kita, bukankah itu yang kita perlukan di saat2 kecemasan?saat2 kita risau yang kita tak akan menemukan barang yang kita hilang tadi?

    ayat 5 dan 6 menegaskan bahawa bersama kesulitan, pasti ada kemudahan..dan ayat ini sangat2 membantu kita untuk tabah di saat2 genting..

    lepas tu sebagai penutup, Allah mengingatkan kita supaya kepada Dia sahajalah kita seharusnya berharap..it means that, He's always there with us..bila kita benar2 ikhlas berharap padaNya, mana mungkin Dia tidak mengabulkan doa kita...

    teringat post jah pasal cubicle

    ReplyDelete
  2. jazakillahukhair aimi~
    alhamdulillah melalui aimi,kita dapat kefahaman lebih detail psl al-insyirah..hehe..betul jgak kan..kurang menghayati rupanya slama ni..syukran!

    ReplyDelete

komenla ape sahaja~♥~