Thursday, January 14, 2010

♦ cinta

sebelum tu,saya dah ade alasan yang kokoh untuk pulang ke nilai minggu ini!nak amik sijil2 untuk submit kt IMU..hehe

salam..

sedang membaca buku prahara cinta karya al-Qarni..at first aku cari buku ni untuk survey harga je.lepas tu aku baca2 sinopsis kat blkg,dia kata mesti baca kalau dah khatam la tahzan..oh tak boleh lepaskan la ni.lagipun harga dah sgt murah-rm13.50..takkan tak nak beli kan...

memberi dimensi baru dalam bercinta.mmg slama ni tahu yang cinta Allah lebih agung daripada segalanya.cinta Allah paling suci dan sejati serta abadi.namun,buku ni menjelaskan lebih mendalam apa yang dikatakan cinta.bagaimana cinta Allah itu boleh dimanifestasikan.apa beza cinta nafsu dan cinta Allah.

aku beli version indon,so ade yg x clear maksudnye.xpela..

buku ni ada gak terselit syair2 best pasal cinta.ade jugak kata2 hikmah pujangga..subhanallah mmg mulianya orang yang mencintai Allah,mencintai jalan Allah,mencintai Rasulullah..hina dan rendahnya martabat cinta dunia,cinta nafsu..bila diletakkan bersama,ibarat semut dan gajah..erk..sori perumpamaan tak puitis.

paling suka "ya Rabb,janganlah Kau matikan aku kecuali oleh tebasan pedang di jalanMu"..memang teringin nak mati terbunuh di jalan Allah..tapi bila fikir balik,cam takde orang nak bunuh aku je..bukannya aku yang duduk frontline dalam peperangan atau apa2 yg berkaitan perjuangan islam..apa2 pun,walaupun cita2 ni macam tak masuk akal je untuk orang cam aku,aku harap one day ia akan jadi nyata..kalau tak terbunuh pun, at least matiku kerana Allah..kerana cintakan Allah..kerana agama Allah..ameen..hidupku dan matiku hanya untuk Allah..aku akan cuba gak supaya aku mati demiNya..teringat lagu bingkai kehidupan-shoutul harakah..aku nak jadi cam senikata lagu tu la.

still reading.not finished yet..ade banyak kisah2 cinta dalam ni.kisah cinta yang islamic la i.e. cinta Allah.

mengimbas zaman remajaku.cinta ialah kirim salam kat budak laki yang kita minat.haha..lepas tu da besar sikit, cinta ialah persahabatan(pengaruh kuch2 hota hai..sbb tu i tend to fall in love dalam kalangan kawan2 sendiri je kot)..kemudian cinta ialah confess your feeling.lepas tu bila dah habis sekolah, cinta ialah keluar dating,mesej slalu,call selalu,berkorban masa dan harta..semakin lama takrifan cinta menjadi kotor,menjadi semakin duniawi,menjadi semakin bernafsu..semakin kebendaan.semakin ngarut..yg akhirnya memakan diri.menghilangkan jati diri.mengikis iman.meranakan hati.mencipta paranoid.

bukankah cinta itu sepatutnya indah?tak sepatutnya ia membuat kita menangis dalam kekecewaan.tak sepatutnya membuatkan kita merasa ragu2.tak sepatutnya membuat kita merasa benci.tak sepatutnya membuat kita merasa sedih dan pilu.tak sepatutnya membuatkan kita cemburu buta.tak sepatutnya membuatkan kita menangis berhari-hari,berbulan-bulan,bertahun-tahun..tak sepatutnya membuatkan kita hilang semangat diri..

ya cinta sepatutnya indah..cinta memang indah..jika kena pada tempatnya.jika betul caranya.nak harapkan cinta yang abadi,hanya cinta Allah.cinta sejati?hanya cinta Allah..cinta suci?hanya cinta Allah..

sejujurnya aku memang mencari cinta suci,sejati,hakiki..tapi aku tersilap mencari..aku mencarinya dalam diri seorang lelaki..yang mustahil untuk aku temui cinta yang kuharapkan.aku tersilap langkah.tersilap strategi.tersilap kiraan..bicara Allah menyedarkanku.alhamdulillah...

namun kata2 lebih indah,lebih mudah daripada yang disangka..nak cintakan Allah,banyak yang mesti dikorbankan..banyak ujian yang mesti dilepasi..tahap kecintaan perlu dibuktikan dengan rasa kehambaan yang tinggi..bukan senang.sungguh bukan senang.kadang2 tak tahu bagaimana caranya nak mencintai Allah sepenuh hati..

setiap kali hati ini terpaut pada dunia,rasa bersalah menghantui..mana cintaku pada Allah?terasa dipanggil semula olehNya ke arah pembuktian cinta yang telah kuungkapkan padaNya..tak susah untuk mengungkapkan kata cinta kepada Allah tapi nak membuktikannya sepenuh hati, segala-galanya dalam diri perlu bersih,tulus dan suci.

semoga hati ini semakin hari semakin cinta pada Rabbnya.semoga cinta bukan dibibir saja..

lain betul cinta yang kukenali dulu dan cinta yang kuhalusi sekarang.sampai aku dah hilang minat untuk bercinta semula..ingin kucintai Allah dulu sebelum kucintai suamiku.ingin kukenali Allah dulu sebelum kukenali suamiku..tipulah kalau sepanjang aku cuba mendekati dan mengenali Allah,aku tak pernah suka kat orang lain.tapi sukaku hanyalah suka.tak setara dengan cinta.sukaku tak seperti dulu.tak risau ditinggalkan.tak risau diduakan.tak risau tak confess.tak risau melepas.bagiku,perasaan itu datang dan pergi.kalau bukan jodoh aku,kenapa nak sesak2 otak fikir.move on.Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk aku.aku lebih tenang dengan mencintai Allah.

ada satu buku,tajuknya 'wanita2 sufi'.tentang wanita2 yang mencintai Allah.one of the books in my list.aku ingin belajar mencintai Allah dengan lebih serius.fokus untuk tahun ni,soal hati.hati aku mmg banyak masalah.mesti dibentuk setiap hari.hati ini sudah terlalu banyak tercemar.dosaku menggunung.cintaku masih belum kubuktikan sepenuhnya.

come on,dhuha..buktikan cintamu!

suka baca kisah hidup para sufi..hidup mereka serba zuhud..cinta mereka pada Allah melebihi segala-galanya..mereka bebas daripada cengkaman dunia..they stand on their own with only the help from Allah..tidak menyebelahi mana2 sect dalam beragama..neutral dalam memberikan pandangan serta idea...rasa amat hina kalau dibandingkan dengan mereka..aku ni,masih lagi attached dengan dunia.walau sekuat mana mencuba nak keluar dari dunia,dunia tetap menarikku..or aku yang tetap kembali ke dunia?semoga aku bukan dalam golongan al-wahn..ameen..

usaha,dhuha..usaha!

whatever it is, aku dah nampak cinta sebenar,cinta hakiki,cinta sejati..i can feel it now..aku dah nampak dan rasa keagungan serta kelebihan cinta Allah berbanding cinta2 lain di dunia ini..dan cinta itu dapat kurasa sewaktu Allah menarik cinta 'teragung' dalam hidupku di waktu itu. sehingga kini aku masih merasa cinta Itu.aku dapat dengar panggilanNya.aku dapat merasa sentuhanNya.mustahil aku dapat terus hidup tanpa cintaNya.

kamu kata kamulah dr. love..kamu kata kamulah pakar cinta..kamu kata kamu kenal cinta..kamu kata kamu faham cinta..tapi hakikatnya kamu takkan pernah kenal cinta selagi kamu masih belum mengenal Allah..kamu takkan merasa cinta selagi duniawi menggamitmu...kamu takkan faham cinta selagi kamu masih belum diujiNya...kamu takkan jumpa dan takkan nampak cinta sejati selagi mata hatimu dikaburi cinta duniawi...

bukalah mata hati...xpayah susah2 cinta nak turun dari mata ke hati..

dhuha,cakap banyak pulak...apa yg ko buat hari ni demi cintamu kepada Allah?ape?main game?ish2...pegi sambung baca buku!!!!!!!(berdialog dgn diri sendri..gomenne!)

1 comment:

  1. aduh dhuha..
    bila baca post ni, ada satu rasa dlm jiwa..hehe..
    insyaALLAH, sama-sama kita usaha..
    "Wahai jiwa yg tenang. Kembalilah kpd TUHANmu dgn hati yg redha dan diredhaiNYA. Maka masukla ke dlm golongan hambaKU. dan masuklah ke dalam syurgaKU."

    ReplyDelete

komenla ape sahaja~♥~