Sunday, April 29, 2012

stop blaming stop cursing

buat masa ini saya tak sanggup nk masuk FB. masuk FB je pasal BERSIH. masuk FB je ade orang kutuk-mengutuk. saya tak berani nak scroll ke bawah. masuk FB just nk tgk notification dan just nak tengok inbox.

video BERSIH pun saya tak tengok. TIPU. sy tengok video yg kat TVISMA je. nasib baiklah sebab video tu sangat umum dan takde keganasan. saya tak akan sanggup nak tengok video lain. saya juga tak tengok satu pun lagi gambar BERSIH 3.0. sebab saya tak nak jadi orang yang blame orang sana sini. sebab saya tak nak saya ada opinion sendiri. saya tak nak tersalah sangka. prevention is better than cure. saya bukanlah orang yang berada di tempat kejadian so kenapa saya nak bising lebih-lebih kan? and its people's choice to be there so kenapa saya nak berkata-kata lagi. dan sudah saya katakan pada diri sendiri yang itu bukan prioriti dalam agenda hidup saya, maka kenapa saya nak buang masa baca komen orang sana-sini mahupun fight back komen orang kan.

tapi satu benda yang merisaukan dan mensedihkan hati ini. rakyat malaysia bertekak. kutuk-mengutuk. yang tak pergi pula marah over-over. yang pergi pula mengutuk pihak berkuasa. haih apalah kesnya ini. bagi saya, tak wajarlah kita nak kutuk siapa yang pergi dan siapa yang tak pergi. buat kerja masing-masing sudahlah. mana boleh paksa opinion kita paralel dengan opinion orang lain.

dikatanya orang lain diperbodohkan dan diperkudakan musuh dalam selimut tapi bila kita sama-sama bergaduh, bertekak dan kutuk-kutuk mengutuk tuh, bukankah kita sendiri dah terjebak dalam permainan musuh jugak. jangan lari fokus. kalau kita kata kita sayangkan malaysia dan itu cara kita berjuang demi tanahair, fokuslah. tak payah nak mengata usaha orang lain.

fullstop. these are just all the mess dalam kepala yang i need to put in words.

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~