Saturday, April 28, 2012

muhasabah BERSIH 3.0

tak seperti tahun lepas, tahun ini saya sudah tidak beriya berbincang tentangnya. mungkin faktor umur yang telah lanjut membuat saya lebih cool down tahun ini haha. saya akui tahun lepas saya membela BERSIH kerana emosi. sewaktu musim promo BERSIH 2.0 saya telah pulang ke tanah air and saya rasa tertekan dengan tekanan pihak kerajaan di waktu itu yang beriya benar mahu membantah penganjuran BERSIH. saya pula jenis yang memberontak, apa yang dilarang sekuatnya itulah yang saya pertahankan sekuatnya hoho. dan sewaktu itu juga saya terlampau emosi dengan kutukan yang orang lemparkan kepada orang awam yang menyertai BERSIH. bagi saya, mereka hanya orang awam yang mahu menuntut hak mereka, jadi kenapa harus mengutuk? berdasarkan video2 yang ditayangkan memperlihatkan wajah simpati rakyat yang ditindas dan disembur. how can i stand that? maka cenderungnya saya kepada BERSIH di waktu itu adalah kerana emosi.

setelah hampir setahun belajar fikrah Islam, saya bukanlah nak kata sudah bijak berfikir namun cara saya berfikir sudah mula menampakkan perbezaannya. mungkin lebih matang dan lebih neutral? (perasan pulak dah).. kini saya rasakan isu BERSIH bukanlah isu utama dalam agenda hidup saya. ada banyak lagi agenda dalam hidup saya yang terlebih dahulu saya kena utamakan dan perjuangkan. agenda yang saya maksudkan ialah agenda yang benar-benar jernih, suci dan bebas daripada pengaruh bukan islam. kalaulah BERSIH itu didalangi sepenuhnya oleh orang islam, mungkin lain cerita jadinya. namun kerana di belakangnya ada suspicious person plus sudah mula melibatkan LGBT..ermm saya rasa tak perlu untuk saya menjadikan ia hal utama untuk saya sibukkan dalam kehidupan.

walaubagaimanapun, saya tidak mengutuk golongan yang turun berhimpun. bagi saya mereka ada sebab tersendiri yang mungkin terhijab ilmu dan dalilnya daripada pengetahuan saya. siapalah saya, orang yang baru mahu merangkak dan belajar. orang yang pergi duduk bantah itu pula bukan calang2 orangnya, maka saya tiada hak untuk mengutuk. pada saya, yang tinggal sekarang hanya fatwa hati. jika hati merasa tidak kena dengan penganjurannya maka hindarilah. kalau hati yakin dan mantap, maka bergeraklah. soal niat, Allah lebih tahu dan lebih berhak menilainya. doa saya agar setiap saudara seakidah yang duduk bantah itu meluruskan niat mereka dan semoga Allah redha dengan perjuangan mereka. bagi yang tidak turut serta, sekali-kali usahlah menghina dan usahlah sinis. mungkin dengan sebab adanya orang2 ikhlas yang berjuang di jalanan itu, kita bakal merasai pemerintahan yang lebih adil dan telus. kita di sini hanya mendoakan yang terbaik buat mereka.

tuntutan BERSIH itu tidak salah pun. berhimpun juga tidak salah. ia boleh menjadi aman jika tiada provokasi kerana saya yakin orang yang menyertainya semuanya pencinta keamanan dan keadilan. tidak menyertai BERSIH juga tidak salah. Hai, kawan2! kita semua sayangkan negara kita kan. cuma setiap daripada kita punyai cara yang berbeza. maka apalah yang nak digaduhkan jika sudah sama-sama cinta :)

hindari kutuk-mengutuk, hindari pertelingkahan. sebarkan cinta ^__^

p/s: kita sering menuduh perbuatan demonstrasi jalanan itu membuang masa. namaun sejauh manakah kita memanfaatkan masa kita sewaktu orang lain berdemonstrasi? bermanfaat benarkah masa yang kita luangkan di rumah? renung2kan..kerana kita ini suka benar melabel dan menuduh orang lain tanpa melihat kepada diri sendiri terlebih dahulu. usah sibuk memikirkan perihal orang lain jika diri sendiri masih belum tahu kelemahan sendiri ^__^

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~