Friday, April 13, 2012

doa dalam penantian


saya menanti dengan sabar bahawa jari saya akan sembuh sepenuhnya. agak frust sedikit bila masa buka jahitan hari tu, didapati luka jahitan masih belum sembuh sepenuhnya. ia agak aneh sebab dah 17 hari berlalu sejak hari pembedahan. saya sudah terlalu lama bercuti dan saya rindu nak ke klinik berjumpa dan merawat pesakit.

ya ada kekecewaan di wajah dan juga di hati. saya hanya mampu redha dan menyerahkan segalanya kepada Allah. doakan kesembuhan yang terbaik buat saya. sepanjang tempoh cuti yang lama ini juga saya diuji hebat dengan masa. masa lapang membunuh. sukar untuk saya betul-betul manfaatkan masa. taking codeine put me to sleep. maka bertambahlah waktu tidur saya. too much reading made me bored maka saya tonton korean drama. tonton korean drama made me addicted. lepas tu rasa bersalah. muncullah peringatan demi peringatan yg bertalu-talu yg saya dpt drpd kem, daurah dan sesi bedah buku 'jalan dakwah' karangan mustafa masyhur.

masa itu berharga tapi yang berharga itulah yang saya buang sesuka hati. mahu menjadi seorang da'iyah namun tiada personaliti seorang da'iyah. namun tak mahu putus asa. tetap mahu teruskan cita-cita. Allah sedang tarbiyyah saya tentang mensyukuri masa lapang. tanda2 mensyukuri masa lapang ialah dengan memanfaatkannya.

buku jalan dakwah bab berapa tak hengat pulak...ada ditulis tentang seorang da'ie yang terlalu lama berehat akan menjadikan hatinya keras dek kerana terleka, terlena dan terbuai. ya, seperti monyet di atas pokok kelapa itu yang terjatuh akhirnya setelah terbuai dengan angin yang sepoi-sepoi bahasa.

baiklah, observe your time dhuha and improve your time management! dan jangan putus asa dengan diri sendiri! perbanyakkan doa!

dan pagi ini saya merenung jauh ke masa lampau. manalah tahu kalau terserempak dengan encik kekuatan. ada sesuatu dan seseorang yang bermain di fikiran saya yang cuba saya buangkan jauh-jauh. kenangan saya sewaktu saya mula-mula kenal jalan ini, mula menapak di jalan ini, bekerja di jemaah ini. banyak kali saya persoalkan kenapa mesti bermula dengan dia dan kenapa mesti ada dia di sepanjang itu? ya mungkin itu task yg Allah beri kepadanya untuk saya. saya tiada apa-apa yg boleh disandarkan terhadapnya selain kata-kata nasihat dan peringatan yang boleh saya pegang untuk terus thabat.

kenangan mana mungkin dibuang. hanya mampu merelakan ia berteduh dan berehat di kotak memori selama mana yang diizinkan Allah. sekali-sekala ia datang dalam lintasan fikiran, hanya istighfar dan doa yang mampu mengawalnya. lemahnya manusia, pergantungan hanya kepada Allah jua semata-mata.


No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~