Wednesday, December 21, 2011

cinta selepas kahwin

pada saat saya menulis ini,sahabat saya telah bernikah dengan seseorang yang tidak dikenalinya secara rapat manakala diri saya sendiri sedang beristikharah untuk memilih bakal suami yang juga saya sendiri tidak berapa mengenalinya. (dan parents saya sendiri tak kenal each other masa nikah)

dan tiba2 topik bercinta selepas kahwin menjadi hangat dalam kalangan kawan2 saya. ada yang tidak boleh terima, ada yang boleh terima. biasalah tu.

saya nak tanya satu soalan. masa anda terpikat pada seorang lelaki kemudian anda approach dia atau dia approach anda, apa yang buat anda akhirnya terima dia sebagai teman lelaki? padahal anda bukannya kenal dia sangat pun. sebelum terima dia, anda tanya kawan2 anda tak bagaimana personaliti orang tersebut? atau adakah anda terima semata-mata atas dasar perasaan cinta yang mendalam (wekk) atau atas dasar daya tarikan kimia?

selepas anda dah declare hubungan percintaan anda tu, barulah anda keluar dating dan sebagainya bukan? selepas dah declare itu barulah anda bercinta bukan? percintaan bermula bila ada persetujuan kedua belah pihak yang sama-sama menyimpan perasaan ittew (alah perasaan yang geli-geli itu, yang bermula dengan huruf C).

now, what makes it different dengan cinta selepas nikah? apa yang ditakutkan sangat untuk bernikah dengan seseorang yang tidak dikenali? bukannya anda kena tutup mata dan redha sepenuh jiwa dan raga untuk mengahwini orang yang tidak dikenali tersebut.

dalam islam, sebelum kita hendak meminang seseorang, kita dikehendaki melihat wajahnya terlebih dahulu agar dapat mengenalpasti adakah ia dapat mendatangkan ketenangan dalam hati dan kesejukan mata yang memandang. islam menggalakkan proses taaruf sebelum meminang seseorang. yang mana, perkenalan antara teruna dan dara atau teruna dan janda atau janda dan teruna atau duda dan dara atau..ah penatlah..faham2 sendiri ye.

start balik. perkenalan antara pasangan tadi akan diawasi oleh orang tengah yang boleh dipercayai contohnya ibu bapa, akak abang atau adik yang dah matang serta faham agama, atau sahabat atau ustaz/ah. dalam proses perkenalan, tanyalah soalan yang ada kena mengena dengan perkahwinan serta masa depan yang akan dibina bersama. tak payah melalut tanya awak suka tengok drama ape ke ape ke ape ke....straight to the point sudah.

kemudian, dah selesai taaruf, istikharah lah sambil memikir masak2 dengan semasak-masaknya tentang segala data/info yang diperoleh semasa prose taaruf. masa ni lah Allah akan hantar satu perasaan dalam hati. perasaan daya tarikan kimia ke atau perasaan yakin dan mantap ke atau perasaan ragu2 ke. perasaan halus ini akan mempengaruhi gerak hati kita lantas mempengaruhi keputusan kita samada untuk bersetuju atau tidak bersetuju? terima atau tolak?

kalau terima, maka pertunangan boleh berlangsung dan banyak lagi proses suai kenal yang boleh dilalui. mungkin masa tu jugak akan berputik rasa-rasa ittew (u know..). tapi kena jaga2 lah sebab fasa pertunangan belum lagi fasa halal. cuma dilonggarkan sedikit je kebebasan tu. masih tak boleh berdua-duaan. masih tak boleh gayut-gayutan di wayar-wayar telefon atau mungkin di zaman serba canggih ni lebih seswai guna "terawang-awangan di jalur lebar". kalau mula rasa tak serasi atau rasa sumting wrong, boleh putuskan pertunangan. mulakan balik proses pencarian jodoh.

so apalah yang ditakutkan sangat? bukannya total stranger pun. sama tak macam proses couple tadi? sama? eh tentulah tak samaaaaa...... proses yang mendapatkan awek/pakwe tu adalah proses yang dimurkai Allah manakala proses untuk dapatkan suami isteri tadi adalah proses yang diredhai Allah. percayalah bahawa perasaan cinta itu Allah yang pegang. bila-bila masa yang Dia kehendaki, Dia akan menurunkannya kepada kita. kita sendiri boleh minta kepada Allah agar dikurniakan rasa cinta pada pasangan. dan Allah takkan tolak permintaan hambaNya yang sentiasa mencari redhaNya.

maka para pembaca sekalian, tukarlah paradigma anda semua. instead of nak cari awek atau pakwe, marilah cari isteri atau suami terus. ikut jalan yang diredhai Allah, insyaAllah selamat. tidakkah anda melihat berapa ramai yang membina mahligai perkahwinan atas dasar cinta, akhirnya porak poranda juga rumah tangga mereka.

cinta hanyalah perasaan. perasaan itu sifatnya datang dan pergi. sifatnya rapuh sekali. langsung tak boleh diharap. perasaan itu ibarat harapkan pagar, pagar makan padi. bagaimana nak bina mahligai rumahtangga yang indah lagi kukuh kalau tapak dan rangkanya hanyalah perasaan cinta semata-mata? bersatulah kalian atas tali Allah, nescaya kaliah tak akan berpecah belah kerana tali Allah itulah yang paling kukuh. dan dalam islam, perkahwinan adalah ikatan yang paling kukuh untuk mengikat dua hati menjadi satu. di dalamnya terkandung mitaqan ghaliza iaitu satu perjanjian yang kuat. di atasnya ada Allah yang menjamin. kalaulah mahu membina masjid dengan wang haram, pastilah roboh punah ranap masjid tersebut kerana murka Allah. bayangkan pula ikatan suci perkahwinan yang hendak dibina dipenuhi maksiat terhadap Allah, bagaimana Allah akan meredhai perkahwinan tersebut? rasa cinta yang meluap-luap sebelum itu pun akhirnya hilang begitu sahaja ketika bahtera perkahwinan dilayari bersama.

sebaliknya, sekiranya rumahtangga dibina dengan penuh kesucian dengan niat yang bersih dan lurus semata-mata kerana Allah, saat ijab dan kabul sahaja Allah boleh melimpahkan kasih sayang dan cintaNya ke atas kedua-dua mempelai. ini yang orang susah nak faham hari ini. adakah korang tak percaya yang Allah boleh bagi dan tarik rasa cinta tu bila2 masa? di sinilah letaknya iman kita. percaya akan kekuasaan Allah. rumahtangga yang dibina tanpa rasa cinta pada asalnya, akhirnya berkekalan hingga ke syurga. Lihat saja Rasul kita, Muhammad SAW. atau kalau rasa macam "alah rasul tu lain, dia maksum. mulia. mestilah semuanya terbaik"..ok lihatlah contoh terdekat. mak ayah ke, atok nenek ke, selebriti ke, ustaz-ustazah, akak abang ke, kawan2 ke etc. etc.

all u need to have is faith. have faith in Allah. you just have to believe. tepuk dada, tanya iman.

1 comment:

  1. nice doo, jelas dan padat :)
    cinta terbaik tetap cinta dbwh keredhaan-Nya
    yakin dgn ketentuan-Nya, sesungguhnya kita takkan pernah rugi pun, sbb Allah sentiasa ade utk hamba-hamba-Nya.

    p/s: doo, aritu kawan doo nabilah yg kahwin tu yg pernah dtg umah kite time kt intec tu ek?

    ReplyDelete

komenla ape sahaja~♥~