Wednesday, December 21, 2011

being a teacher

i never thought in my whole life that i would be a teacher.

i don't like children or youngsters. i mean, i don't really like to teach them. they have too much question marks. and i dont have the patience or passion to teach. i can go grumpy when people dont get what i mean.i always expect people to understand what i'm saying in one shot. i dont like to repeat what i'm saying. in short, i dont like to teach. even in studying, i would rather pretend not to understand so that i will not have to teach. i like to listen but i hate to talk.

true, sometimes i have too many gold inside my mouth that i refused to talk. kekeke

but Allah has planned a wonderful journey for me during this summer break. i got a call from isma pusat to be one of the facilitator in one of their program. its a hafazan program for primary school kids. they told me that i just need to monitor the kids. so i agreed. and i took this chance to improve my skills in dealing with kids. however as i arrived there, i have been given a group of 3 little girls (9-10 years old). i was asked to check their recitation and then teach them how to read correctly and how to remember each verse of the surah.

and there were these little bumps starting to jump inside my very veins. i was so nervous. i never had any exposure on how to teach kids to recite and hafaz the quran. i started with a little taaruf with these kids so that we didnt feel awkward to each other. and then i asked every one of them to recite al-fatihah. and then i asked what surahs have they memorized so far.

first student, she was very good in reciting. good tajwid. and good memory. she had the highest number of memorized surahs. and so, i was relieved. that means i dont have to do much for her.

second student. she was average. she had problem in remembering what verse comes after another. i guess she did not memorize in a systematic way. she was lacking in technique.

third student. she was a trouble for me. at first. she memorized quite a number of surahs. however when she forgot a verse, i asked her to look into the quran. but she spelled the word wrongly. in fact, when i asked her what letter was that, she answered it wrongly. and she even pronounced it wrongly. baris atas bunyi baris depan and baris bawah bunyi baris atas pulak. celaru. i said to myself "habislah aku..takkan kena ajat alif ba ta pulak"

to myself, i said "sabar, dhuha...sabar.."

second day. each one of them showed their true colours. the first student whom i thought the best student because she memorized the most number of surahs was actually quite lazy. bila dia ditinggalkan untuk menghafal sorang2 while me teaching the others, dia akan cepat bosan and kacau2 kawan lain and malas nak menghafal. alasannya "panjang sangatlah surah ni.." "penatlahh.." "dahagalah..." etc. etc.. maka progressnya sangat slow. at first markah dia tinggi tapi akhirnya markah dia paling rendah, dipotong kawan2nya yang lain. dia jugak susah ditegur. dia rasa bacaannya dah ok therefore banyak kali dia tak pedulikan teguran saya. dengan pelajar ini, saya kena bertegas, kena garang dan keras sikit. kena paksa sikit. saya tak reti nak marah anak orang lain ni tapi itula yang saya kena belajar. hari pertama dan kedua memanglah saya lembut je, dorang pun mula naik lemak. tapi hari ketiga saya ambil keputusan, kena garang jugak. dan student pertama ni lah yang asyik kena marah dengan saya. marah tapi sayang keke..walaupun saya suka marah dia tapi dia manja dengan saya. waktu rehat je mulalah nak menyendeng dengan saya. melekat dgn saya all the time. sampai student kedua naik menyampah. haha..

second student, walaupun tak bagus sangat memori dan bacaan, tapi sangat bersungguh. she managed to get the highest marks in my group because within 5 days she memorized more surahs than the others. this girl, sangat peramah dan sangat enthusiastic untuk sentiasa belajar dan memperbaiki diri. dia cepat tangkap kesalahan sendiri dan cepat juga membetulkannya. tapi dia ni kurang sabar juga orangnya. dalam menghafal, kita ada peringkat2 tersendiri. tapi this girl xsabar nak melalui peringkat2 ni. main redah hafal in bulk. mana boleh. kita kena hafal one by one. and ulang banyak2 kali. contohnya kalau dah hafal ayat 1, baca dan ulang pulak ayat 2 banyak2 kali. and then start balik dari ayat 1 hingga ayat 2, ulang banyak2 kali. barulah kita dapat hafal ayat itu link dengan ayat mana. sistematik. xdela ayat tu terloncat-loncat. contohnya ayat 2 dibaca sebagai ayat 5. itulah jadinya kalau hafal tak sistematik.

third student, rupanya dia takdela buta huruf. cuma dia nervous dengan saya sebab tu dia jadi blank (ini menurut sepupunya, student kedua tadi)..maka saya pun slow2lah dengan dia. ajar rilek2 saje. sambil tu beramah mesralah, sembang2, gurau2. supaya dia tak tension sangat so that takdela jadi blank bila saya tanya. alhamdulillah slowly she picked up. bila saya biarkan dia menghafal sorang2, saya curi dengarlah jugak. nak tahu betul ke dia ni buta huruf. bila curi2 dengar, rupanya dia pandai je baca quran. cuma bila depan saya, dia gabra. dia juga gugup dan gagap. susah nak menyebut ayat2 quran yang belit2 lidah. sepanjang mengajar dia, walaupun kena ulang banyak2 kali benda yang sama yang kalau dapat kat saya yang dulu, dah lama kena maki hamun kot. tapi we had fun. dia banyak kali tersasul, sebut benda pelik2 and kelakar. so sepanjang ajar dia, kami banyak gelak sama2. dia dapat tempat kedua dalam group saya. banyak jugak surah dia dapat hafal. hari terakhir baru dia dah maju jaya dan dia dah mesra dengan saya. pada hari tersebut, laju je dia dapat hafal surah. saya pun seronok maka saya pun suruh hafal next surah. baru dia nak hafal, ustazah dah announce yang program dah berakhir. my third student ni mengeluh "alah, dah habis dah? baru nak hafal surah baru." and i smiled to her. "tak pe awin, kat rumah sambung lagi. jangan berhenti!"

terlampau banyak yang saya belajar. terutamanya psikologi budak2. ada budak memang tak boleh marah and tak boleh ditegur. ada lemah tapi rajin. ada yang pandai dan cekap tapi malas. ada yang bersungguh tapi tak sabar. ada yang gugup tapi berani untuk menghadapinya. tak boleh judge mereka hanya krn satu kerenah je. dan tak boleh layan sume student dengan cara yang sama. saya jatuh sayang pada semua anak2 murid saya itu. anak2 murid pertama saya. keke..saya harap adalah ilmu yang melekat dalam jiwa mereka. setidak-tidaknya boleh saya buat bekal di alam barzakh nanti.

p/s: saya juga kagum bilangan laki lagi ramai drpd bilangan peserta perempuan. dan prestasi pelajar laki lagi bagus daripada perempuan. pelajar perempuan too shy lah. pelajar laki sangat outstanding. program yang sebelum ni pun (dekat masjid lain), lebih ramai peserta lelaki dan lebih cemerlang jugak peserta lelaki daripada perempuan. saya harap in the future, akan kekallah begini. bukan apa, kita perlukan lebih ramai imam2 yang boleh memimpin umat islam. tak gitu? ni tidak, nak cari suami pun dah susah akibat semakin berkurangnya imam2 muda ni.


No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~