Thursday, February 17, 2011

adikku nu'man


sukanya tengok gambar ni. suka tengok adik lelaki bongsu saya sudah besar rupanya. nama dia nu'man hassan. umur dia insyaAllah masuk 12 tahun tanggal 1 oktober nanti. bila auntie era upload gambar ni, gembira betul hati sebab dia dah pandai jadi imam =)

harap2 satu hari nanti dapat imamkan saya juga. hihi.. adik saya ni banyak betul kerenahnya. anak manja, biasalah. tapi manja dia tu takdelah sampai dia jadi spoiled brat. saya masih ingat lagi waktu mak mengandungkan dia 12 tahun dulu. masa tu saya darjah 5. saya tengah main computer game dengan adik2 pada suatu malam. lepas tu tiba2 mak dan abah pun join sekali. sambil kami main game, sambil mak dan abah bercerita. lepas tu abah tanya "seronok tak kalau dapat adik lagi?"

serentak kami jawab "nak! nak! nak adik lagi!" maklumlah masa tu kami semua dah besar2. sarah masa tu dah 6 tahun. saya sebenarnya tak rasa yang saya akan ada adik lagi sebab sarah dah dicop sebagai anak bongsu. lagipun sarah terkenal dengan trademarknya "sarah tak nak jadi besar."

ok berbalik kepada cerita. tiba2 abah pun cakap "nanti kita dapat orang baru dalam family ni." kitorang pun macam excited2lah. lepas tu mak cakap mak mengandung berapa minggu tah. mula2 tak percaya. tanya banyak kali. gembira bukan kepalang kami ni. lepas tu saya dan hajar bersembang malam topik 'adik baru' masa tu. masing2 berangan nak adik lelaki. masa tu epi sorang je adik lelaki. kesianlah kat mamat tu asyik join main 'mak-mak' dengan kitorang je. lagipun rasa menyemak pun ade tengok dia asyik nak ikut kami dengan kawan2 perempuan lain main. haha. kesian kesian. paling kelakar masa tu kitorang risau epi jadi pondan lak nanti. hahaha.

kegembiraan mendapat adik baru sukar digambarkan. sebab jarak umur saya dan adik2 agak dekat. setiap kami 4 beradik berselang umur 2 tahun kecuali epi yang berselang setahun dengan sarah. jadi kami masing2 memang takde memori dan takde pengetahuan sangat nak jaga baby. selalu jaga baby teddy bear adelah. huhu..masa mak mengandung, mak mula bekerja kembali sebagai cikgu kat sekolah menengah swasta kat cheras. excited bila tengok perut mak makin membesar. saya pulak selalulah berangan nak bagi macam2 nama kat adik baru lahir. mak tak scan baby jadi kami no idea apakah jantina adik baru.

tibalah masa yang ditunggu-tunggu. saya balik sekolah je abah cakap mak masuk hospital HUKM, bersalinkan adik baru. saya dan adik-adik berdebar je tunggu kat rumah. kemudian abah balik bawak berita yang mak selamat melahirkan adik lelaki! yayyyyy! sume bersoraklah kesukaan. abah bawak balik uri adik baru kami (placenta). abah cakap tu kawan baby masa dalam perut. abah tanam uri tu bawah pokok mangga/rambutan dekat halaman rumah kami (sejak tu berbuah pulak buah rambutan dan mangga kat rumah. haha)..lepas tu abah tanya kami nak bagi nama apa kat adik baru. saya bagi cadangan 'Taufiq'..masa tu memang saya sangat suka nama taufiq tak tau kenapa. sebab bunyi macam kacak kot. HAHAHA. saya juga berharap nanti adik saya tu sentiasa dapat taufiq dan hidayah. and mana tahu tiba2 dia dapat bini nama hidayah. hoho mengarut je aku ni.

Cadangan saya tu of courselah kena tolak. kalau tidak, mestilah adik saya tu nama dia taufiq sekarang. haha.. saya bagi cadangan Luqman pulak sebab saya pun suka nama tu. pendek kata saya suka nama yang ade huruf 'Q' kot masa tu. haha..lepas tu abah pun cakap "Nu'man nak tak?" saya wat muka. macam pelik je nama Nu'man. "Abah, kita letaklah nama Luqman Hakim. sedaplah. dhuha suka." akhirnya abah cakap nak bagi nama Nu'man Hassan. saya rasa peliklah nama tu. saya pun bagi tawaran yang lebih menarik kat abah. "Nu'man Hakim ok tak abah?" at least takdelah pelik sangatkan. Hakim lebih sedap daripada Hassan. nama Hassan macam nama watak orang kampung je dalam tv. tak pun watak2 orang jahat. tapi abah kata 'hassan' bermaksud baik. lagipun moyang kami nama hassan. Hassan tu nama atok kesayangan abah. dulu abah kata nak letak nama hassan jugak kat belakang nama saya. hoho camne tu. nama saya mesti jadi yang paling unik di dunia.

akhirnya abah muktamad nak letak nama nu'man hassan. itu adalah satu keganjilan buat saya. saya fikir abah memang suka bagi nama anak pelik2 kot. huhu padahal nama saya je kot yang pelik. abah cakap Nu'man tu nama tokoh islam yang mahsyur. Hassan pulak memang nama idamannya yang mengingatkannya kepada atoknya. yang kelakarnya kadang2 saya panggil Nu'man tu as Luqman sebab serius rasa pelik sangat nak sebut Nu'man.

lama2 saya dah ok dengan nama tu. terdengar sedap pula. haha..macam nama 'dhuha' jugak. mula2 tu selalu rasa macam nak pegi pejabat pendaftaran untuk tukar nama tak pun letak simbol '@' ke kat nama. huhu..lama2 setelah masuk sekolah menengah, saya pun mula suka nama sendiri, terasa sedap pula. hoho.

abah kata baby baru tu ade tompok2 kuning dekat hidung, serupa dengan saya masa baby. kami berdua ade jaundis masa baby. mungkin itu jodoh anak sulung dan anak bongsu. haha..

kehidupan ade adik sungguh seronok. paling best ialah bila mak dalam pantang, abah je yang masak. kami suka bila abah masak sebab abah pandai masak western food. abah buat patty burger sendiri, abah buat pizza, abah buat jacket potato, spageti dan macam2 lagi. rasa macam makan kat restoranlah. haha.. kami adik beradik dok keliling dapur tengok abah masak. kacak ok abah masak. haha tengok je abah masak. bukan nak tolong.

lepas tu kami excited bila tengok mak tukar lampin nu'man, mandikan nu'man, bagi nu'man makan, sapu bedak kat nu'man, salin baju nu'man. sume tu kami dapat tengok hari2. bertambahlah kepakaran main mak-mak nanti. haha. nu'man membesar di depan mata saya juga. saya tengok dia meniarap, merangkak, berdiri, berjalan, mula bercakap, ketawa, menangis, terjatuh, menyanyi, tumbuh gigi dan macam2 lagi. terasa sayang tu luar biasalah sebab kita dah tangok dia dari baby lagi. sebab tu kot biasanya anak sulung memang rapat dan sayang luar biasa kat adik bongsu.

kita suka bila bawak dia jalan2 naik pram keliling taman. main lumba2 pram pulak tu. dukung dia, dodoi dia, timang dia. kadang2 tu nakal sangat suka hayun2 dia sampai kena marah dengan mak.

nu'man masa baby seingat saya ialah budak yang ceria. tak banyak kerenah. tak banyak menangis. asyik ketawa je. suka cakap sorang2. selalu terjatuhlah tapi. jatuh pulak asyik kena kepala je. sebab tu pemikiran dia lain daripada orang lain kot. sejak kecik saya perasan dia ade satu pemikiran yang pelik. yang kita tak terfikirlah pada usia dia. nak kata genius entahlah sebab secara akademiknya biasa je. saya suka cerita pasal nu'man kat kawan2 saya even sampai sekarang. kawan2 saya mesti kenal sangatlah dengan nu'man. mereka rasa nu'man kelakar dan bijak dan pelik. statement2 nu'man biasanya berbunyi pelik, lawak tapi membuat kita berfikir jugak.

dulu masa tadika2 dia pernah cakap 'kenapa kita tak makan dolphin? nu'man nak makan dolphinlah'..lepas tu dia jugak pernah tanya mak macam mana dia lahir lepas tu mak jawab dulu dia duduk dalam perut mak. lepas tu dia terus menangis. dia cakap mak makan dia. hoho..camne tah dia bleh fikir camtu. pernah satu hari tu kami jalan2 naik kereta. lepas tu lalu kawasan kilang. kat cerobong asap kilang tu keluarlah asap hitam. then dia cakap "oh dah nak malam dah. awan hitam dah keluar." bayangkan masa tu dia belum sekolah pun. dia juga provoke saya dengan soalan pasal akhiratlah, pasal matilah. masa arwah tok meninggal 2 tahun yang lepas pun dia tanya saya "apalah yang tok buat dalam kubur? nanti macam mana tok nak jawab soalan malaikat? etc etc etc"

masa Nu'man baby2, abah selalu berzikir dan berselawat kat Nu'man. zikir yang paling abah suka dodoikan Nu'man ialah zikir 'Ya Latif'..abah cakap 'Latif' maksudnya lembut. Allah maha lembut. semoga dengan itu, Nu'man akan jadi orang yang tidak degil, yang lembut hati. maklumlah kami yang ada ni sume keras kepala. hoho. akhirnya sekarang nu'man memang lembut hatinya. senang tersentuh. tapi kadang2 lembik jugak. tangan luka sikit tak nak pegi sekolah. lutut luka sikit pun nak guna plaster besar2. hahah memang suka exaggerate budak tuh.

Nu'man ni liat sikit bab2 study dan bab pegi sekolah. sukalah bagi alasan pelik2 tak nak pegi sekolah padahal nak tengok kartun. mak dengan abah layan jela dia. mak dengan abah memang tak pernah memaksa pun dalam hal2 study ni. nu'man budak lagi kot. saya dulu pun main je masa kanak2. layanan mak dengan abah dekat nu'man kadang2 buat saya meluat jugak sebab rasa macam terlampau dimanjakan pulak. saya dulu wajib pegi sekolah agama walaupun dah nak UPSR. Nu'man pulak sekolah agama beberapa bulan je atas alasan dia penat sekolah dua sesi and dia nak tengok kartun petang2. saya dulu punyalah bagi alasan yang akademik untuk berhenti sekolah agama.

tapi mak dengan abah lebih tahu mendidik anak kan. takpelah at least dia lebih rapat dengan mak dan abah. kami dulu lebih rapat dengan kawan2 sebab dari pagi sampai ke petang sekolah. dari segi agama, nu'man belajar dari rumah jela. dan sedikit from sekolah kebangsaan. apa2 yang dia tak faham dia tanya kat rumah. sejak saya kembali ke pangkal jalan pun saya suka nak tarik adik2 sekali. especially nu'man sebab dia still kecik n orang cakap melentur buluh biarlah dari rebungnya.

saya kagum dengan adik saya tu sebab dia ada keinginan untuk tahu lebih mendalam tentang agama which was where I lacked at. saya sekolah je agama tapi saya main2 je belajar. siap nak berhenti sekolah lagi. saya pakai je tudung sejak tadika tapi bila sampai sekolah saya cabut tudung (masa tadika taklah sebab saya tadika abim, sume pakai tudung). sebab masa sekolah rendah saya sorang je pakai tudung kat dalam kelas dan dekat sekolah. saya rasa saya amat peliklah pakai tudung maka saya memang bukak tudung bila sampai sekolah. bila nak balik saya pakai tudung balik.hoho..masa saya kanak2 saya tiada idea tentang ummah. tapi adik saya yang sorang ni memang buat saya kagumlah. walaupun dia kaki game sampai buat semua orang penat membebel, tapi dia tahu agenda hidup. dia tahu hidupnya untuk siapa. dia ada kesedaran yang saya takde suatu ketika dulu. saya tahu dia masih kecik dan semangatnya mungking hangat2 tahi ayam, tapi saya optimis. saya tahu dia lain. dan saya akan terus berdoa yang dia akan terus diberi pencerahan oleh Allah untuk menuju jalan yang dia pilih saat ini. saya harap Allah terima niat dia.

Ya Allah, dia hanyalah seorang kanak2 yang belum baligh pun lagi. Tapi dia dah ada agenda ummah. Dia tak takut apa kata orang lain terhadap niatnya itu. Kau tolonglah dia menuju ke jalanMu ya Allah. peliharalah dia, sucikanlah dia. Ameen~

p/s: gambar nu'man jadi camtu sebab tu memang habit dia men'soksek' hidung. hehe

p/s: rasa nak menangis jugak bila nu'man tanya saya 'bila nak balik?'..saya cakap akhir tahun ni. dia cakap 'alaa..baliklah sekarang! esok ke.."

2 comments:

  1. kihkihkih..
    comel la post ni dhuha..
    plg tak tahan ayat ni,
    "lepas tu dia jugak pernah tanya mak macam mana dia lahir lepas tu mak jawab dulu dia duduk dalam perut mak. lepas tu dia terus menangis. dia cakap mak makan dia. "
    sakit perut sy gelak..

    ReplyDelete
  2. Nu'man Hassan ShahrainMay 18, 2011 at 2:48 AM

    terharunya baca huhuhu T_T

    ReplyDelete

komenla ape sahaja~♥~