Saturday, April 3, 2010

♦ kehidupan dan kematian

nasihat Luqmanul Hakim:

"sesungguhnya dunia ini bagaikan lautan yang dalam. banyak manusia yang karam ke dalamnya. bila engkau inginkan selamat agar jangan karam, layarilah lautan itu dengan sampan yang dinamakan taqwa, isinya ialah iman dan layarnya ialah tawakkal kepada Allah."


*****

suatu ketika, Khalifah Umar bin Abd. Aziz menguruskan jenazah keluarganya. Setelah selesai, beliau menghadap orang2 yang bertakziah sambil berkata. "sesungguhnya kuburan ini memanggilku dari belakang. maukah kalian kuberitahu apa yang ia katakan kepadaku?"

mereka jawab "sudah tentu."
Umar pun menyambung "kubur itu memanggilku dan berkata 'wahai Umar, mahukah kuberitahu apa yang akan kuperbuat dengan orang yang kau cintai ini?'" Umar menjawab "tentu."

kata kubur: aku bakar kafannya, kurobek badannya dan kusedut darahnya serta kukunyah dagingnya.maukah kau kuberitahu apa yang kuperbuat dengan anggotanya? aku cabut satu persatu dari telapak tangannya, lalu dari tangan ke lengan, dan dari lengan menuju ke pundak. lalu kucabut pula lutut dari pehanya. dan peha dari lututnya. kucabut pula lutut itu dari betisnya dan dari betis menuju telapak kakinya.

itulah secebis kisah yang ingin saya kongsikan. di saat kematian menjemput, yang tinggal hanya amal soleh/amal jariah, ilmu bermafaat dan doa daripada anak yang soleh..alhamdulillah sakit yang ditanggung banyak mengingatkan balik tentang hakikat kehidupan dan kematian.

ingatlah dan rebutlah 5 perkara sebelum datang 5 perkara:
  • hidup sebelum mati
  • kaya sebelum miskin
  • lapang sebelum sempit
  • muda sebelum tua
  • sihat sebelum sakit
(Hadith Riwayat Muslim dan Tirmizi dari Amru bin Maimun r.a.)

sahabat terbaik adalah kematian.sentiasa ingat mati, insyaAllah kita tak akan tertangguh-tangguh lagi utk berbuat kebaikan. hari ini masih bernafas. namun takde satu jaminan pun yang kita akan hidup esok. anda konfem ke hidup esok? saya pula? kematian adalah sesuatu yang pasti. kematian tak pernah lupakan kita. kematian sentiasa mengejar kita.

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~