Thursday, November 8, 2012

kita saudara!

these days, scrolling the news feed in FB becomes irritating bila melihat status-status dan komen-komen yang mengundang perdebatan yang duhhh~

therefore I no longer scroll the news feed as often as I was. maka saya agak ketinggalan isu semasa. remember i told you, FB dah jadi macam newspaper untuk saya update perkembangan semasa tanah air, antarabangasa dan juga rakan-rakan.

saya berasa amat sedih (huhu macamlah orang pedulikan sangat kesedihanku ini) bila melihat FB menjadi gelanggang perang mulut, debat-debat dan musuh-memusuhi hanya kerana berbeza pandangan politik. lagi-lagi sesama muslim. stop it people, Allah tak suka dan Rasulullah pasti sedih melihat perkara ini terjadi.

kita dihukum dengan perpecahan ini kerana tiada jihad lagi antara kita. kita malas dan tidak bersungguh lagi untuk bekerja menuju redha Ilahi. Kita berpecah kerana tiada ukhuwwah lagi antara kita. padahal ukhuwwah asas perpaduan dan membawa kepada kemenangan.

remember, zaman sekolah dulu kita ada belajar peribahasa 'bersatu kita teguh, bercerai kita roboh.'

dan dulu-dulu zaman sekolah kita diceritakan tentang kisah lidi. jika lidi itu digenggam banyak-banyak kemudian cuba untuk dipatahkan, tak akan ada satu pun lidi yang akan terpatah. namun jika menggenggam sekadar satu dua lidi, begitu mudah sekali ia terpatah.

tahukah anda kisah mus'ab bin umair yang dihalau keluar daripada rumah setelah mengucapkan kata-kata keramat ini kepada ibunya setelah dipujuk dan diugut untuk meninggalkan islam: “Andaikata ibu mempunyai seratus nyawa sekalipun, dan nyawa ibu keluar satu demi satu, nescaya saya tetap tidak akan meninggalkan Islam sama sekali.” Dan banyak lagi kisah para sahabat yang memutuskan ikatan kekeluargaan kerana keimanan mereka kepada Allah dan Rasulullah.

dan pada hari ini kita saling menikam sesama kita yang diikat atas ikatan aqidah yang lebih mulia daripada ikatan darah. orang islam hari ini boleh dilihat seperti adunan tepung yang berketul-ketul dan tidak sebati. hodoh lagi menjengkelkan.

wahai saudaraku sekalian, tidak bolehkah kalian tinggalkan segala perbezaan pendapat dan bersatu atas nama aqidah? lebih-lebih lagi pada saat ini yang mana kita sedang dikepung musuh. tak lama lagi mungkin check mate! adeh habislah (mungkin bila dah check mate, bagus jugak. baru tersedar dan baru nak bersatu. wallahu'alam)

wahai muslimin dan muslimat, walaupun agama kita satu kita terpaksa akui kita ini rambut sama hitam (i'm sorry if you're blond or brunette or whatever colour you have), hati lain-lain. perbezaan jemaah/parti politik ibarat ramuan-ramuan untuk buat kek. nak buat kek kena ada telurnya, tepungnya, gulanya..bila semuanya ada dalam kuantiti yang secukup rasa, barulah jadi kek yang sedap. cuba makan tepung saja. atau telur je. sedap tak? kita perlu bersatu dalam pelbagai rasa untuk membentuk satu rasa. tak bersatu pun at least sepakat supaya tiada lagi ketulan-ketulan tepung yang annoying itu (since dah agak berpengalaman membuat kek, ketulan tepung adalah memang sungguh annoying)

kita perlu bersatu. mesti bersatu. dan wajib bersatu! barulah barisan musuh takut nak gempur kita sebab kita adalah satu!

janganlah kita aibkan sesama sendiri dan bermusuh sesama sendiri. kelak kita sesama kita juga yang terluka. belajarlah daripada sejarah. kita semua bersaudara. kita adik beradik.

bayangkan dalam keluarga kita, abang kita telah tersasar dari jalan yang benar. abang kita telah jadi penagih dadah. lepas tu kita gaduh dengan abang kita. mak dan ayah tak nak cakap langsung dengan abang. kakak benci abang dan halau abang keluar dari rumah. adik kesian kat abang tapi tak mempunyai hak untuk bersuara disebabkan dia kecik lagi dan dilabel oleh orang lain "tak layak". habis tu, siapa yang dapat selamatkan abang? abang akan terus tersasar jauh dan jauh kerana tak dapat kasih sayang dan tunjuk ajar daripada ahli keluarganya walaupun ahli keluarganya rasa abang sedang diajar tetapi diajar secara kasar. tak bagi peluang malah terus membenci dan menghina. patut ke?

musuh sebenar dalam keluarga tu ialah dadah, bukan abang. abang adalah saudara kita. tak patut kita buang dia. tak patut kita sisihkan dia. kita mesti sayang abang dan jangan putus asa untuk tolong abang walaupun abang weng dan ketegaq. hidayah itu milik Allah, yang penting kita usaha. sebab dia abang kita. dia ahli keluarga kita. kita kena tolong dia. bukannya dia tak pernah berjasa kepada keluarga. kalau bukan kerana abang, adik-adik yang lain tak dapat belajar tinggi-tinggi.



eh panjang pulak analoginya. pendek kata, kita kena pandai kenalpasti siapa musuh sebenar. jangan keliru dan celaru. dan sesama kita, PAS ke UMNO ke ISMA, IKRAM, ABIM etc. etc, kena rasa bahawa kita adalah saudara. kita adik beradik. sebab kita semua menganut satu akidah yang sama dan semua umat islam itu adalah bersaudara. kalau berbeza pendapat, raikan. kalau nak berhujah, jaga akhlak dalam bertutur kata. kita unik kerana walau kita berbeza, kita adalah saudara. ingat tu!

dan walaupun yang tegur kita itu adalah adik kichi adik manes je, jangan melenting tapi berlapang dadalah kerana berlapang dada adalah serendah-rendah ukhuwwah. atuk nenek mak ayah makcik pakcik paklong maksu along angah achik baby semuaaaanya boleh saling nasihat dan tegur menegur. kita cuma kena jadi cool~

padanglah sesama kita dengan padangan kasih sayang. nescaya islam sendiri akan tersebar dengan kasih sayang, bukan dengan hasutan dan sentimen penuh benci.

ini hanyalah luahan dan sudut pandang seorang rakyat marhaen yang tinggal di luar negara, tidak terlibat dengan mana-mana parti politik dan masih belum intima' (bergabung) dengan mana-mana jemaah. maka maaafkan my innocence. plain and simple. i just want my brothers and sisters to work together, not to fight each other. although i know it is going to be a lot of efforts but no harm making a first move. semoga Allah bantu. semoga Allah redha.

The voice from my plain self
Dhuha Shahrain
8 Nov 2012
10.30 pm
Dunedin, New Zealand

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~