Sunday, April 28, 2013

I ♥ Terengganu

Eh? Haha bunyinya macam dah tak nak tinggalkan Terengganu.

But seriously, saya tak kisah untuk menetap di Terengganu. Saya suka suasananya, persekitarannya, orangnya and the best things is that it reminds me so much of Dunedin!

Di Dunedin, ada pantai. Small town. Takde traffic jam. Suasananya laid back. Sume orang relax je. Orangnya friendly. Just nice la KT. I like. In fact dulu2 masa elective kat KT pn dah in love dengan KT n pernah berangan nak kerja dekat Terengganu. So dream came true la ni.

Satu je tak suka. Jauh sangat dengan rumah. Duduk sini betul2 buat saya rasa macam saya duduk kat Dunedin. Nak balik kampung halaman kena check tiket flight or tiket bas, kena saving duit. huhu. Mujurlah ada makcik dekat sini dan duduk dengan makcik, so tak rasa homesick sangat pun.

At the moment kawan-kawan sekerja yang perempuan semuanya asal Terengganu. So mereka semuanya duduk rumah masing-masing. While yang non-muslims stay with each other campur laki perempuan. Makanya sangat bersyukur ada makcik di sini kalau tak merana sensorang nak cari tempat tinggal.

Setelah agak berminggu tinggal di sini, saya dah tahu kosa kata rakyat terengganu sikit2. Saya juga dah biasa makan nasi lemak lauk ikan. Tapi saya belum biasa makan lauk dekat kafe lagi. Banyak sangat lauk ikan! Gulai ikan pulak tu. Saya kurang gemar ikan. Dan kalau dimasak gulai, lagilah kurang gemar. Tapi saya makan je kalau xde choice. Kalau ada choice lain, memang babailah lauk ikan except ikan keli or asam pedas ikan pari. Ikan pari masak apa pun i like ^__^

To jimat duit, i always menempek dengan nurse dekat dalam pantry. Mereka bawa banyak makanan. Pastu mesti offer saya makan. hehe..tapi kalau nampak banyak lauk ikan, saya makan kat luar la. kuikuikui..

Seperti Dunedin, Terengganu juga xde mall. I mean mega shopping mall. Mall paling besar pun Giant dan Mydin. Mcm kat Dunedin, New World dan Countdown. Itu kategori hypermarket la. Sangat bagus kerana dapat menjimatkan duit saya. Kalau nak habis duit banyak sangat pun dekat kedai batikla kan. Sebab batik kan mahal.

Yang paling saya suka, pantailah! Kalau tengah ward round, pandang luar je nampak pantai. Nice. Tapi kat klinik tak nampak pantai sebab klinik ground floor dan bilik saya takde tingkap.

All in all, Terengganu is a really nice place to stay. I would consider to menetap di sini :)

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~