Saturday, March 2, 2013

satu

alhamdulillah rancangan untuk melawat che dan ayah di kota bharu selesai. dapat pulak bertemu dengan geng dunedin, hanis dan wanie.

ada satu kisah untuk saya kongsi bersama. bukanlah kisah panjang pun. kisah yang sangat pendek tapi terkandung seribu ibrah. eh iye ke seribu? memandai je. nak kira sampai seribu pun tak habis. pernah ke anda kira sampai seribu cik dhuha?

ok back to the story.

kami berjalan-jalan sekitar bandaraya kota bharu. kemudian kedengaran azan solat asar. kami pun terus ke masjid muhammadi yang berhampiran. usai iqamat dilaungkan, jemaah semua bergegas masuk barisan. tersenyum sebentar bila tengok saf yang longgar-longgar dan jarang-jarang itu. saya teringat pula kpd solat berjemaah kt NZ. mana pernah saf tu jarang-jarang. kami sangat-sangat close. ahax nz kan sejuk :D

saya memang perasan muslimat kat malaysia kurang aware dengan kepentingan merapatkan saf especially jemaah daripada kalangan yang berusia. bila kita rapat ke arahnya, dia menjauh daripada kita. masing-masing nak ruang udara tersendiri *malaysia kan panas*

dan dalam kekhusyukan jemaah bersolat, saya hanya memerhati daripada belakang. oh ya, saya tak solat sebab saya dah solat jamak. dalam memerhati, saya merenung dan bermuhasabah.

merenung gelagat dan nasib umat muslim di Malaysia. alangkah indahnya sekiranya the essence of solat berjemaah di aplikasikan dalam kehidupan seharian. kita ini hakikatnya menghadap kiblat yang satu. kalau bersolat di masjid, kita boleh sama-sama bersolat dalam satu masjid, sebelah menyebelah, berimamkan 1 imam walaupun masing-masing ada pandangan masing-masing dalam soal agama, politik. ekonomi, berlainan jemaah etc. etc. lepas solat kita boleh bersalam dan berlaga pipi sesama jemaah tanpa mempersoalkan "kau blok mana? kau parti mana? kau sokong mana?"

tapi apabila selesai solat jemaah, kesatuan itu hilang. keharmonian itu hilang. masing-masing kembali kepada pegangan masing-masing. menolak untuk berbincang dan berdiskusi dengan akhlak muslim. mula melabel-label, buruk-memburukkan, tuduh-menuduh, fitnah-fitnah, berprasangka sesama muslim dan sebagainya.  alangkah anehnya. alangkah jeleknya.

kenapa kita tak boleh bersaudara dengan aman? why can't we agree to disagree? seperti adik beradik kita yang telah menyimpang jauh daripada landasan agama tapi kita masih sayang dan menjaga hubungan, sepatutnya begitulah kita sesama muslim. bukankah muslim itu bersaudara? seburuk-buruk muslim itu, dia masih saudara kita. sehina-hina seorang muslim itu, dia masih seorang muslim yang masih memegang syahadahnya. walau syahadahnya longgar, siapa kita untuk menidakkan keislamannya? kenapa harus kita memerlinya dan mentertawakannya? kenapa kita harus melondehkan segala aibnya? kenapa?

sejak kecil saya diajar untuk bersahabat baik dengan semua. saya mudah rasa tidak selesa jika dalam kelompok rakan-rakan saya, ada yang bermasam muka, pulau-memulau. saya tak boleh melihat dua sahabat saya bermasam muka, pasti akan saya usahakan untuk mendamaikan. apabila melihat ribuan muslim bercakaran, saya lebih tidak selesa. namun untuk mendamaikan beribu-ribu muslim, mampukah saya?

hanya mampu membebel di blog ini. namun telah saya janji pada diri sendiri, segala usaha yang ada untuk mendamaikan dan menyatukan umat, akan saya turut serta walau sumbangan itu kecil dan nampak remeh, walau ditertawa dan dipersenda.

kembali kepada solat berjemaah. apa guna solat secara berjemaah jika kita tidak mampu mencedok dan mengaplikasikan pengajaran yang penting daripada solat berjemaah tersebut?

p/s: saya allergy dengan perpecahan/pergaduhan.

p/s: sedang tidak selesa untuk membuka FB yang penuh cerita-cerita kontroversi yang saya rasakan tak perlu ditambah panasnya.

1 comment:

  1. Salam Dr, semoga sentiasa sihat Dan dilindungi Allah. Saya ada masalah tentang Gigi depan Bahagian atas. Satu Gigi saya panjang sebelah Dan jarang. Ada tak rawatan utk mengatasi masalah ini. Wsalam, zahrin 0106059707

    ReplyDelete

komenla ape sahaja~♥~