Friday, November 6, 2009

♦ hati suci

saya ada seorang rakan namanya ialah sabrina ong..she's my batchmate and she's soooo lovely(ini bukan kenyataan berbaur lesbian)

dia selalu buat saya kagum.she's sooo kind, soo helpful, soo pure, sooo gentle, sooo innocent,sooo creative, sooo cute, sooo sweet, sooo clever and soooo rajin!!! boleh kata dia mempunyai banyak sifat2 mahmudah yang islam sering sarankan kepada umatnya walaupun dia pengikut kristian yang amat patuh..dengan sebab itu, saya memang senang dengannya dan sangat2 kagum...terima kasih ya Allah Kau pertemukan aku dengan insan sebaik ini...sangat berjiwa halus dan sensitif...ishh kalo puji,memang susah nak berenti..





akhlak dan personalitinya sangat menyentuh hati saya di sudut yang paling dalam...dan saya wonder, mungkin ini yang dirasakan oleh umat jahiliah bila berdepan dengan akhlak mulia Rasulullah..bukan nak samakan sabrina dengan Rasulullah..cuma ini rasanya kali pertama saya tersentuh dengan akhlak non-muslim yang amat cantik.kagum!nak jumpa orang islam yang mcm ni pun bukan senang.saya tak pernah berkongsi apa2 kisah hati dengan beliau tapi saya dapat rasa soft touch itu.

hal ini membuat saya rasa mahu muhasabah sedalam-dalamnya dan membersihkan hati saya hingga takde satu pun noda hitam..membalut semula diri ini dengan kain putih yang dihiasi akhlak2 terpuji yang diteladani Rasulullah SAW...

terlalu banyak khilaf diri ini..terlalu banyak pembetulan yang ingin dibuat...baik dari sudut ibadah, akidah, akhlak dan penyucian hati....dalam proses koreksi diri, ada je cubaan dtg..lebih sakit bila dinilai atas kesilapan yang lampau..hati saya yang biasanya memberontak ini memang x suka dibetulkan pada perkara yang saya sedang usahakan...namun saya sedang mendidik hati supaya terima semua teguran dengan terbuka..cuba membuang sikap hati yang rebellious...sabarlah, saya memang sedang merangkak ke arah perubahan yang positif..perubahan memerlukan masa dan saya tak mahu terburu-buru..tak boleh harapkan bila kita nasihat hari ni,esok orang tu akan berubah..



semoga istiqamah sentiasa,ditetapkan hati di jalan yang lurus...dan semoga rakan yang berjaya menyentuh hati saya ini akan kembali ke jalan Allah dan menerima islam..

5 comments:

  1. wah!!sy kenal dia juga~
    mmg sifat dirinya sgt menyentuh jiwa..
    sama2 kita doa agr dia kembali pd fitrah~
    fitrah to worship the only one God, Allah SWT~
    moga Allah campakkan hidayah Islam ke dlm dirinya tatkala roh masih blm berpisah drpd jasad..
    tak lupe,kite juge punye tjwb bsr ya'ni da'wah!
    kalau kita x menjemput, masakan yg di luar rumah sudi nak masuk..really worried ble fikirkn tjwb bsr ni..
    Ya Allah, bantulah hambaMu dlm usaha islah dan da'wah~

    ReplyDelete
  2. tula dakwah itu wajib tapi kita selalu lupa..
    kalau tahu dan ingat pun, tak tahu cmne caranya nak approach mad'u..exposure dlm bidang dakwah amat sikit..for me,exposure hanya dapat bila masuk uni...rasanya kita patut diexpose sejak kecik lagi..

    ReplyDelete
  3. kita sama-sama doakan agar dia kembali kpd islam..

    aduss!baru tadi berbicara dgn aimi ttg dakwah..
    tertanya-tanya bila mau start dakwah ni memandangkan diri sendiri pun belum habis didakwah..huhu

    ReplyDelete
  4. ehh korang kalo nk bdakwah ajak la kte skali tau! nak join gak!!!kalo sorg,mmg liat nak gerak...

    ReplyDelete
  5. insyaAllah dhuha~
    moga niat ni terlaksana dgn amal dlm masa yg terdekat~

    ReplyDelete

komenla ape sahaja~♥~