Sunday, July 8, 2012

sungguh ironis

teringat sepotong hadith:

Nabi SAW bersabda: "Bersegeralah beramal sebelum datangnya rangkaian fitnah seperti sepenggalan malam yang gelap gulita, seorang laki-laki di waktu pagi mukmin dan di waktu sore telah kafir, dan di waktu sore beriman dan pagi menjadi kafir, ia menjual agamanya dengan kesenangan dunia." (AHMAD - 8493)

takut.

hari ni saya rasa saya telah memulakan hari dengan produktif sekali. tidak tidur selepas subuh, membaca al-quran, ma'thurat, menonton video ceramah agama, menyediakan sarapan pagi kemudian membaca beberapa bahan bacaan. Setelah itu saya qailulah. alhamdulillah itulah rutin saya semenjak pulang daripada Gisborne yang berjaya saya kekalkan. Sungguh gembira bukan kepalang sebab berjaya mengawal diri.

Maka pada hari ini sekali lagi saya yakin saya akan berjaya meneruskan rutin. Namun setelah saya bangkit daripada qailulah, saya jatuh bedebak bedebuk. Bukan, bukan jatuh betul-betul. maksud saya iman menurun. Saya membuang masa sampai ke malam. Langsung tak hormat dan tak hargai masa. Ni baru tersedarlah ni. Aduhai ironis sungguh, di pagi hari sungguh baik, petangnya macam..macam..huu sedihla.

Ingatlah kawan-kawan, jangan mudah terleka. Jangan jatuh bedebak bedebuk seperti saya. alangkah malangnya kalau in the middle Allah tarik nyawa saya. NAUZUBILLAH.

Dhuhaaaaaaaa kau kenapa?? Apa yang kau fikir?? Apa yang kau lalui sekarang ni, aku sendiri tidak faham.

rasa devastated dengan diri sendiri. kenapa nak berubah tu susah sangat. kenapa bila rasa macam dah berada dalam zon selamat tiba-tiba boleh tergelincir lagiiiii...lepas tu kena mula dari awal balik atau mula di pertengahan balik lepas tu tergelincir lagiiiii lepas tu start balik dan tergelincir lagiiii..lemahnya daku sebagai seorang hamba...

kena istighfar selalu dan solat taubat selalu. saya tahu tapi at one point saya rasa macam penat dah sebab saya tak boleh betul-betul berubah walaupun saya mahu. masih ada sisi-sisi dan karat-karat jahiliyyah dalam diri. sungguh kecewa dengan diri sendiri. apa yang saya harap ialah saya akan kekal berteguh di jalan ini, tak putus asa dan teruskan berusaha.

ini adalah entry dukacita. tak ada mood nak letak gambar-gambar, lawak-lawak tepi mahupun hias-hias quotation. mood sugguh ke bawah.

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~