Friday, May 15, 2009

♦ kenapa tak boleh nampak Allah?

pertanyaan itu telah diajukan oleh seorang student form 4 kepada ustaz hasrizal. aku melawat blog ustaz and i like his answer..memandangkan student tu ialah science student, maka jwpn yg diberi juge adalah berdasarkan ilmu sains.

jawapan itu berbunyi lebih kurang begini:

mata kita hanya boleh melihat benda2 yang 'lemah' or in other term: benda2/objek2 yang tertakluk pada undang2 atau peraturan yakni sunnatullah..objek2 yg 'lemah' ini akn dipantulkan oleh mata kita and information being sent to the brain to interpret the image.

itu adalah untuk segala bnda yg kita boleh lihat hatta objek sebesar zarah sekalipun coz kite still dpt tgk bnda2 tu thru microscope,telescope n such..

manakala utk Allah pulak, Allah berada di atas undang2 itu..Allah tak tertakluk kpd mana2 undang2 atau peraturan..zat Allah maha tinggi..Allah tidak lemah..maka oleh sebab itu kita tak nampak Allah..bukan sbb Allah x bagi kte nampak Dia..tp sbb kita yang x layak utk lihat Allah..alatan2 canggih pun xdapat digunakan utk melihat Allah..lihatlah betapa besarnya Allah itu..betapa agung dan mulianya Allah itu..subhanallah..fikir2kanlah..

paham? xpaham, sila bertanya..malu bertanya sesat jalan =P

1 comment:

  1. gud answer ust hasrizal!
    kalo aku kne tnye soklan ceni..mst t'diam..
    oh..betapa lemahnya pengetahuanku...

    ReplyDelete

komenla ape sahaja~♥~