Thursday, August 2, 2012

Jodoh

Kamu tahu jodoh itu apa?

"jodoh itu rahasia Allah, Fahri" heh baru lepas tonton Ayat-Ayat Cinta. Nope, bukan jodoh itu yang saya maksudkan sangat pun.

Pada saya jodoh itu bila kita bertemu dan tak dapat lari daripada dia.

Itulah dia jodoh saya. Yang sekuat mana pun saya berlari jauh daripadanya, walau segagah mana saya cuba menafikan kehadirannya, separuh mati menolaknya, hakikatnya ia kini sudah sebati dalam jiwa selama hampir 5 tahun. Ye, lama lah jugak tu. Dia adalah saya dan saya adalah dia.

Kami bertemu secara tidak sengaja. Dalam iklan surat khabar. Sebuah pertemuan yang kebetulan. Kebetulan yang bukanlah kebetulan. Tapi ketentuan.

Pertemuan kami..sungguh bitter. Sumpah tak ada rasa cinta langsung. Malah rasa benci menguasai. Saya tak faham kenapalah saya kena jumpa dia hari-hari. Ada masa saya memang dapat menjauhkan diri daripada dia. Tapi kebanyakan masa, dia sentiasa bersama saya. Ah, saya buntu. Macam-macam cara yang saya buat untuk saya lari daripada dia. Tapi Tuhan nak kami bersama. Dan kini saya terpaksa terima hakikat yang saya akan terima kehadiran dia dalam hidup saya tak lama lagi. Akhir tahun ini, kami akan diikat dengan ikatan yang dimaksudkan untuk sepanjang hayat.

Ah kisah apakah ini?

Kisah belajar bercinta dalam benci.
Kisah bersabar dalam ketidaksukaan.
Kisah bertahan dalam rintangan.
Kisah meredah hujan badai.

Kisah cinta saya dan dia mungkin dapat mengalahkan kisah cinta korea. Yang kalau saya filemkan, pasti box office!

Semakin dekat ketibaan hari itu, semakin berdebar rasanya. Jujurnya, rasa cinta masih tak kunjung tiba. Mungkin cuma hanya rasa suka sahaja. Namun kalau sudah jodoh, saya yakin soal rasa itu biar Allah sahaja yang jelmakan. Saya harap jodoh kami akan berpanjangan.

Saya dan dentistry, kami tak pernah bercinta. Kami bertemu tanpa sengaja.

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~