Wednesday, June 9, 2010

♦ tazkirah pendek

saya sedang baca tentang mustafa kamal ataturk kemudian saya jumpa hadis qudsi ini. just want to share. something to ponder upon :)

Rasulullah SAW bersabda : “.. Allah SWT telah berfirman: Aku adalah Allah. Tiada Tuhan selain Aku. Akulah Tuan dan Raja segala Raja. Aku memegang hati-hati raja di dalam tanganKu. Bila orang ramai (rakyat) mentaatiKu, Aku akan menukar hati raja-raja menjadi kasihan belas serta sayang ke atas mereka. Bila orang ramai (rakyat) mengingkariKu, Aku akan mengarahkan hati raja-raja ke arah kemarahan dan dendam ke atas mereka. Dengan demikian raja-raja akan meletakkan mereka dalam kesusahan dan penderitaan. Maka daripada kamu mengutuk mereka (pemimpin yang zalim), adalah lebih baik kembali mengingatiKu dan merayu kepadaKu supaya Aku melindungimu daripada kekejaman mereka.”

p/s: sedang baca tentang umar al-khattab jugak. ngee...dua orang manusia yang bagai langit dan bumi.

1 comment:

  1. Hmm. Yeah, pemimpin melambangkan rakyatnya (or at least, majoriti rakyatnya).

    P.S: Sayakan, slalu baca blog akak then tak tau nak comment apa =.=' so hm, saja nak bitau yg walaupun sy tak comment sy baca :) ehe.

    ReplyDelete

komenla ape sahaja~♥~