Thursday, June 25, 2009

♦ the two things

sejak atok meninggal,ade dua benda yang dok berlegar dlm otak aku. two things yang di luar bidang kuasa aku..diluar pengetahuan aku..two things yang telah ditetapkan dlm lauh mahfuz sejak azali..AJAL dan JODOH

AJAL

melihat mayat pertama kali secara live sgt bg kesan dlm diri aku..melihat pengebumian..melihat kubur..semuanya psl mati..satu destinasi yang pasti..mati.

rugila org yg percaya mati merupakan titik akhir dlm kehidupan.padahal dlm islam mati merupakan titik permulaan bagi sebuah kehidupan yang abadi..its a common sense..kalau mati merupakan penghujung,jadi apakah maknanya kita hidup kt dunia ni?? hidup hanya semata-mata utk menemui mati? tu je? uselessnye..

tapi kalau melihat mati sebagai permulaan kehidupan, kita akn sentiasa hidup dlm harapan utk menempuh bahagia selepas mati..semua amal baik akan dikumpulkan utk bekal kehidupan yang hakiki..barulah hidup ni ade tujuan..ade matlamat..bukan semata-mata hidup di dunia, berfoya-foya, merosakkan bumi, lepas tu mati..

drpd peristiwa kematian atok gak aku belajar bahawa kematian merupakan pengajaran yang terbaik buat yang masih hidup..kematian merupakan guru yg terbaik utk memandu kita utk menjalani hidup yg lebih berkat dan selamat..byk bnda yg kita belajar drpd kematian orang..melawat kubur orang je dah buat aku insaf..melihat tanah kubur yang same je...tapi ade kubur yang gersang dan kontang tanpa ade tumbuhan yg nk hidup di atasnye..ade pulak kubur yang dah xnmpk mcm kubur..mati2 aku ingt taman biler nampak pokok merimbun..biler perhatikan betul2, ade batu nisan di bawahnye...kubur org rupenye..subhanallah...suburnye kubur dia..then buat aku terfikir..kenapa mcm tu? takkan kebetulan? xde yg Allah ciptakan ni sia2 dan kebetulan melainkan terkandung seribu hikmah,pedoman dan pengajaran buat kita. then ade tertanya-tanya, mcm manela rupe kubur aku nanti..?? kuburnye pun belum tentu ade...

dah 3 hari otak aku asyik ingt mati je..dkt kampung aku terjumpe buku "liku2 perjalanan alam barzakh"..aku baca sampai habis malam tadi. bila baca psl org soleh yang mati dan mcm mane keadaanye kt dlm kubur, aku rase mcm nk mati time tu gak..xnk dh hidup kt dunia ni..tp ble pk2 blk,aku ni bau syurga pn belum tentu dapat..ade org yg beramal sepanjang hidupnye, tp biler mati, tewas di tangan syaitan maka mati tanpa iman...sia2...ade org2 bergelumang dosa sepanjang hayatnye tp ble mati, mati dlm iman..tp jgn la plak amik kesempatan dgn statement aku ni..kang xpasal2 putus asa nak uat baik..takut mati nanti, mati sebagai kafir..hanya Allah yg maha mengetahui mcm mane kita mati nanti...dan kita sebagai manusia hanya boleh berdoa semoga ditetapkan hati dlm aqidah islam..semoga mati nanti, mati yang tenang, mati dlm iman..dan amalan baik harus la diteruskan..

aku amat interested nak baca psl kematian skrg ni..pantang nmpk tajuk alam barzakh ke,akhirat ke,sakaratul maut ke..everything yang berkaitan dgn 'permulaan kpd sebuah kehidupan yg abadi' ni aku berminat..

JODOH

oleh sebab aku sebok pk mati..aku tlah hilang minat ngn kawen..kui3..rse pudar plak prasaan nk kawen itu..apesal tah aku rse cm aku xsempat pn nk merasa alam kawen tu..wallahu'alam..mungkin perasaan semata-mata..

malam pertama after atok meninggal, my sis,hajar tlah bertanya soalan plek kat aku..yg buat aku ketawa berdekah-dekah..

"agak2 biler kak yong nak kawen?" mak aih..kalo hajar yg tanye ni,mmg sumting la ni..

"KAH3(kena buat gk bunyi ketawa berdekah-dekah ni)...apesal lak tanye tbe2 ni..xsabar nak amik turn kawen ke?"

"xla...adela..ckp la ble agknye kak yong nak kawen?" serius pulak budak hajar ni..

"ntah..manela org tau..tanye org yang xde calon ni watpe.."

"ala..agak2 jela.."

"nak agak pun x mampu..plan ade la"

"haa..ble plan?"

"plg awal pn nex yr..plg lambat pun 4-5 taun lagi"

"ha!nex year la! cepat2 la kawen.."

"ya Allah, awak ni kenapa? xsabar nak kawen gak ke?"

"xdela..takut je..takut opah xsempat nak tgk kak yong kawen..tkut dia xsempat merasa cicit..yela,kesian tok..xsempat.."

"hmm...da lame org pk psl tu...sbb tu xsabar2 kawen..since skola lagi mmg xsabar rsenye..sbb mase skola lagi atok da mula sakit..mase tu mmg risau..pk nk bg dia sempat tgk kak yong kawen je.."

"tula..hajar xnak la nanti opah xsempat merasa..opah kan selalu ckp nk tgk kak yong kawen."

"ckp senangla...bg la calonnye..dah jodoh xsampai lagi nk wat camne..awak dah ade calon..awakla kawen dulu..x elok pun kapel lame2.."

perbualan terhenti setakat itu..lepas tok meninggal, mmg excitement nk kawen xmcm dulu..tp ble pk opah..hmm...then aku reflect diri sendiri balik..aku ni nk kawen sbb ape? kawen utk org lain ke? or sementara je feeling aku ni..xlame lagi sindrom 21 dtg balik kot..entahla..

nak tunggu aku kawen, rasenye lambat lg...blum ade yang masuk meminang(weh mcm pathetic je bunyi)..yg nak buat girlfriend adela..kalo dia mintak mase aku d zaman jahiliah dlu,mungkin aku da trime..tp skrg aku xberminat nak jd girlfriend spe2..nak wat camne..kurasakan pudar dlm hatiku..ohohohoho..aku da dewasa,da xde mase nak main2 cinta cm dlu2 lagi..xde mase nak melayan keluar date la hape la..buat habis duit,mase dan tenaga..buat tambah dosa juge..buat ape..dibuatnye ajal menjemput,nauzubillah..aku xmo mati dgn bergelumang dosa.dosa sekarang pun tak terbilang..xde keje aih..

for me,baikla adik aku tu yg kawen dlu drpd dia dok bercouple lame2..tapi mslhnye dia still blaja.n still muda..xckup matang lagi..parents aku bg ke? aku pun belum tentu bagi,ape lg hajar..

sekali lagi..jodoh adelah satu bnda yg bukan dlm skop kuasa kita..kalau ditakdirkan opah xsempat merasa, nak buat mcm mane...Allah dah tulis mcm tu..

hmmm...hidup bujang pun menarik juge..join edd..leh wat video byk2...ahaha..tawakkal sajela..nk berusaha, xreti pulak aku...aku ni kn ade masalah ego xmo menunjukkan dan meluahkan kasih syg..lagipun i promised myself hnya nk ckp ayat keramat tu kt my hubby je..so mmg xde usaha yag aku reti buat la..doa je yg aku tau...

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~